Reoberta la carretera de l'Estany de Banyoles amb el nou carril bici

La velocitat màxima és de 30km/h

La carretera de circumval·lació de l'Estany de Banyoles ha passat a ser un camí local amb una velocitat màxima de 30 km/h. Aquesta reconversió arriba després de finalitzar-se les obres d'arranjament de la GIV-5248 que han permès construir un carril per a vianants i ciclistes just al costat i separat per una vorada de formigó de 20 centímetres d'alt.

Els treballs, que han durat tres mesos, resolen una demanda de fa més de 20 anys com era que es completés el carril bici a l'estany, en un tram de 2,2 quilòmetres, per tal que els vianants no haguessin de compartir l'espai amb els vehicles. La Diputació traspassarà properament la titularitat de la via als Ajuntaments de Porqueres i Banyoles.

Les obres s'han fet pensant en els "més vulnerables", els vianants i ciclistes, segons ha explicat l'alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, tot subratllant que aquesta carretera passa a ser un camí d'ús veïnal i no la carretera d'oci que alguns conductors utilitzaven fins ara. La nova via, un cop finalitzat els treballs de millora, ha estat asfaltada i no té cap línia al mig per delimitar els dos sentits. També s'ha fixat una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora per fomentar una circulació lenta pel que fa a vehicles amb motor.

L'alcalde de Porqueres, Salvador Ros, ha valorat molt positivament la fi d'unes obres molt reivindicades i ha afegit que si no s'han fet des de fa més de 20 anys -la primera part del carril bici resseguint l'estany es va fer l'any 1992- no ha estat tant per falta de voluntat o de diners sinó per la "dificultat tècnica" que tenia, atès que s'havia de trobar l'equilibri per a tots els usuaris. A partir d'ara, deixa de ser una carretera i passa a ser un camí local, que formarà part de la xarxa de camins de Porqueres. "S'han canviat les prioritats; l'antic ús de la carretera ha de ser reconquerit pels vianants i ciclistes", ha assenyalat Ros, que ha afegit que l'"èxit" dependrà de si els vehicles entenen que a partir d'ara s'ha de circular a 30km/h i fer-ne un ús local.

Ambdós ajuntaments estan decidits a implantar mesures que obliguin a reduir el trànsit en cas que no es respecti la normativa, com podria ser col·locar franges rugoses a la calçada. Primer, però, volen donar un marge de temps als usuaris perquè s'adaptin a la nova situació. Es calcula que a dia d'avui només hi havia uns 700 vehicles diaris, a raó d'uns dos per minut, i que hi havia un major pas de ciclistes -un miler- i unes 2.500 persones passejant per dia aproximadament.

Les millores a la carrereta

Les obres s'han fet en un tram de 2,2 quilòmetres a la vora oest de l'Estany, entre Lió i l'església de Santa Maria de Porqueres, amb un cost de 467.512,43 euros, una xifra per sota dels més de 686.000 euros amb què es va pressupostat inicialment per part de la Diputació de Girona. Aquest traspassarà properament la titularitat de la via als Ajuntaments de Porqueres i Banyoles perquè a partir d'ara la gestionin.

Les obres han anat a càrrec de l'empresa Copcisa S.A., que ha enllestit els treballs una setmana abans del previst, fet que permetrà tenir-la a punt per Setmana Santa. Les actuacions han consistit a transformar i tornar a asfaltar la carretera en un vial per al trànsit més local i una via per a vianants i ciclistes. En el tram més boscós, a tocar de Can Morgat, els ciclistes podran seguir arran de calçada mentre que els vianants passaran per dins del bosc, en el camí que ja hi havia fins ara a tocar de l'estany.

Per garantir la seguretat dels vianants i ciclistes que optin pel carril bici, s'ha construït una vorada de formigó de 30 cm d'amplada i 20 cm d'alt a tocar de la calçada i amb passos per a fauna cada vint metres. El carril disposa d'una barana de fusta d'1,40 m d'alt en uns 600 m, dels quals 520 m són al bosc de Can Morgat i la resta, arran dels diferents ponts com a protecció en cas de caiguda.

Així mateix, també s'ha pensat en facilitar el pas de la maquinària agrícola, que podran seguir-hi circulant. En el tram del bosc, s'ha fet una cuneta revestida de formigó que es pot trepitjar, de manera que puguin guanyar una mica més d'espai que el delimitat per a la resta de vehicles. Fa pocs dies, el sindicat Unió de Pagesos (UP) denunciava que la remodelació de la carretera impediria el pas d'aquest tipus de maquinària perquè les obres reduiran la calçada de 6 metres a 5 metres d'amplada. El que s'ha fet ha estat deixar mig metre a banda i banda de la ratlla blanca que delimita el pas dels vehicles per tal que sigui ocupada en cas que faci falta.

Millores en l'asfaltatge de la resta de carretera

El cap del servei de Xarxa Viària de la Diputació de Girona, Joan Hugas, ha explicat que hi ha previstes unes obres de millora de l'asfalt que ja hi ha a la resta de la carretera GIV-5248 que connecta amb aquest tram nou. Es farà un tractament per enfortir encara més el ferm i repintar la limitació de la carretera, de manera que la via tingui una imatge unificada. Les obres es faran el mes de maig, abans que es faci el canvi de titularitat.