Semab de Cornellà del Terri preveu obrir mercat a l'estranger

Crearà 12 llocs de treball amb el sistema antirobatori de bicis

Semab té la seu a Cornellà del Terri (Pla de l'Estany) i pertany a Banyoles Color, una empresa familiar que porta vint anys dedicats a la pintura de peces industrials així com de la gestió des de la fosa fins a la mecanització. Segons explica el seu gerent, Jordi Sorts, havia arribat el moment de buscar un producte propi que permetés guanyar mercat i al mateix temps donar feina a les empreses del grup.

És per això que fa dos anys van decidir impulsar un estudi per veure les mancances de la bicicleta, un mitjà de transport que ha guanyat adeptes no només pel context de crisi sinó també per una major conscienciació del medi ambient i la sostenibilitat.

Les dades recollides els va confirmar la problemàtica dels robatoris i les dificultats per a l'aparcament a les ciutats i per això van decidir dissenyar un sistema que solucionés ambdues coses. L'any passat, l'empresa va registrar el sistema i va pagar cinc patents.

Amb la mirada posada a Alemanya

La sortida al mercat internacional es va dissenyar amb la col·laboració d'ACC1Ó de la Generalitat i les previsions són bones, segons explica Sorts. Des de l'any passat que estan obrint-se mercat a països com ara Bèlgica (hi tenen un representant fix), França, Anglaterra, Luxemburg, Holanda, i Alemanya. És en aquest últim país on els contactes estan més avançats.

D'una banda, estan en converses amb un ambició projecte amb Deutsche Bahn, la companyia alemanya de trens i infraestructures, per instal·lar un sistema d'aparcaments de bicicletes a les estacions. D'altra banda, estan treballant amb una companyia de lloguer de bicis semblant al 'bicing' que està interessada en un sistema d'aparcament i també amb l'Ajuntament de Hannover, governat pels verds, que es planteja posar-ho als aparcaments urbans i subterranis.

Si tots aquests contractes arriben a bon port, l'empresa preveu que la facturació s'incrementi en un milió d'euros en diferents fases. "Va per bon camí però falta que estigui al sac i ben lligat", afegeix Sorts.

Les vendes a l'estat espanyol

Durant aquest any, s'han concentrat en donar a conèixer el producte a nivell estatal, ja sigui botigues, comunitats de veïns o ajuntaments. Saragossa, la segona ciutat de l'Estat amb un major nombre de bicicletes, usuaris i carrils, és un dels punts d'interès i estan en converses amb l'Ajuntament i amb Saba aparcaments i Adif per fer-hi una prova pilot a l'estació principal.

Saba Aparcaments és un client potencial, segons Sorts, estan estudiant posar un sistema antirobatori d'aparcament de bicis en les seves instal·lacions. La idea és que l'usuari pugui tenir un punt a la ciutat on deixar la bicicleta de forma segura i sense necessitat de portar cadenats.

Previsions de facturació i nous llocs de treball

Els responsables de Sameb veuen el 2014 com l'any de l'arrencada i aspiren a facturar mig milió d'euros. L'any següent serà el de creixement, ja que poden arribar a triplicar o multiplicar per quatre les vendes, segons explica Sorts.

Això comportarà la creació de nous llocs de treball a la comarca. Per aquest any, preveuen crear-ne sis en els seus tallers i uns sis mes a altres empreses col·labores que fan la part de planxa i ferro. Un dels aspectes que destaquen des de l'empresa és que "tota la feina es quedarà aquí" i que per tant serà un revulsiu econòmic per la comarca en temps de crisi.

Prova pilot a Banyoles

En les pròximes setmanes entrarà en funcionament una prova pilot a Banyoles. L'Ajuntament ha comprat a l'empresa un sistema de Semab que oferiran aparcament per a un total de 24 bicicletes. Una part, 17, aniran instal·lades davant de l'antic Cisne, a tocar de l'estany, mentre que els 7 aparcaments antirobatori restants aniran davant de la botiga Pòdium.

El sistema que ha triat el consistori és una pilona que fixa la bicicleta de manera que no pot caure i que compta amb un braç retràctil per collar la roda de darrere i el quadre. L'usuari necessita portar un sistema de tancament per lligar el casc i el seient.

Fa pocs dies, l'Ajuntament va posar en marxa una campanya de conscienciació per evitar els robatoris de bicicletes, una problemàtica que el 2013 va repuntar sobretot en el cas de bicicletes aparcades en pàrquings comunitaris. 
Bèlgica i França també compten amb proves pilot.