La Diputació podria reclamar a l'Estat els terrenys de l'Aeroport de Girona

L'ens les va cedir però les escriptures mai es van canviar de nom

La Diputació de Girona està analitzant un nou escenari per poder reprendre les negociacions amb l'Estat per a la gestió de l'aeroport de Girona. Segons ha avançat TV Girona, la Diputació va cedir gratuïtament els terrenys a l'Estat el 1964 però aquest acord de ple mai es va formalitzar en les escriptures. Per tant, 50 anys més tard, la Diputació formalment continua essent la propietària de les parcel·les de Vilobí d'Onyar on, actualment, hi ha l'aeroport gironí.

Aquesta qüestió, segons el president, Joan Giraut, no tindria especial rellevància ja que es tracta d'uns terrenys de domini públic i la cessió -tot i no haver-se formalitzat en escriptura- no prescriu i no es poden reclamar els terrenys a l'Estat. Ara bé, un cop s'ha donat a conèixer aquesta situació, s'ha posat sobre la taula un altre escenari, encara per confirmar.

Què s'ha privatitzat?

L'Estat va iniciar el 2010 el procés per privatitzar Aena, que ha derivat en la creació d'una empresa amb participació de capital privat: Aena Aeropuertos S.A. Segons ha avançat Giraut, l'objectiu ara és esbrinar si en aquest procés el que s'ha derivat a l'empresa privada és només la gestió de les instal·lacions o, per contra, també els terrenys. 

Si es confirma que uns terrenys que eren de domini públic han passat a mans privades és quan la Diputació podria alçar la veu i reclamar que aquestes parcel·les estan encara a nom seu. "Ara s'ha encetat aquesta opció i anirem a totes per esbrinar en quina situació ens trobem", ha manifestat el president de la corporació. 

Buscant arguments jurídics

Giraut ha volgut ser caut i ha manifestat que aquesta és una opció que han d'estudiar. Tanmateix, no ha amagat que si tenen "algun argument jurídicament tangible" volen reiniciar les negociacions amb l'Estat per parlar de la gestió de les instal·lacions. El president de la Diputació ha recordat que tant la societat civil com la Cambra de Comerç i la Generalitat fa temps que venen reclamant que l'aeroport es pugui gestionar des del territori i, per tant, ha assegurat que, si hi ha opció, la Diputació "anirà a totes". Fins ara, Madrid sempre ha tancat la porta a traspassar la gestió. Tot i que la via judicial podria ser factible si es confirma aquest escenari, Giraut ha manifestat que la primera opció sempre seria la negociació.

La Cambra de Comerç ha estat qui més clarament s'ha significat per aconseguir influir en la gestió de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar, fins al punt que ha manifestat a Madrid les seves intencions de comprar l'aeroport. Segons un estudi que els mateixos empresaris van encarregar, el preu de compra estaria entre els 30 i els 82 MEUR. La Cambra assegurava que ja havia iniciat contactes amb empresaris i fins i tot un banc per anar endavant amb la compra.