'Amb els nous trens m'estalvio perdre temps fent transbord'

Estudiants de la UdG, despistats i gent que aprofita la nova connexió directa al primer tren que cobreix el trajecte de la nova RG1

7:59 a l'estació de Figueres. El tren que cobreix el trajecte en sentit sud de la nova RG1 surt puntual de l'andana. Hi ha poca gent, una vintena de passatgers. La majoria són estudiants de la Universitat de Girona (UdG) que aprofiten la nova rodalia per arribar a temps a classe i no haver d'esperar-se estona com els passava fins ara. A mesura el tren va menjant-se estacions, puja més gent. Algun curiós i també d'altres que l'agafen sense saber que el servei és nou.

Però entre ells també n'hi ha que aprofiten l'RG1 per anar fins al Maresme. Com en Carles Rosell, un jove de 28 anys que va a veure la xicota a Calella. "M'estalvio fer transbord a Maçanet o veure'm obligat a agafar el cotxe", diu. L'avaria del primer dels combois de la nova RG1 ha suposat que, a la pràctica, el tren 447 que encetés el servei en sentit sud fos el que sortia un minut abans de les vuit del matí de Figueres. Aquest ha estat el comboi on ha viatjat la comitiva oficial, encapçalada pel conseller Santi Vila. Però també és un dels trens que, a partir d'ara, servirà de termòmetre per analitzar el funcionament de la nova rodalia de Girona.

Quan ha sortit de Figueres, descomptant els polítics, al tren hi viatjaven una vintena de persones. D'aquests, la pràctica majoria eren estudiants de la UdG. A aquests universitaris, la nova RG1 els hi suposa poder dormir un xic més, i evitar haver-se d'esperar una bona estona a les portes de la facultat.

"Fins ara, ens vèiem obligats a matinar, perquè si agafàvem un tren més tard, ja no arribàvem a temps a les classes", explica un jove de 22 anys, en Marc Simon. "Ara, però, amb les noves rodalies, no ens haurem d'esperar fins a tres quarts d'hora a les portes de la facultat", hi afegeix aquest estudiant d'Econòmiques.

De fet, un dels motius pels quals s'ha engegat la nova RG1 és, precisament, aquest: donar servei als estudiants. I ells mateixos ho avalen. Al mateix vagó on viatja en Marc també hi ha una figuerenca de 18 anys, la Carla López. Estudia Pedagogia i assegura que els nous serveis de rodalies li permeten aprofitar més bé el temps. "Abans, m'havia d'aixecar molt aviat per anar a Girona i gairebé perdia una hora", concreta.

A mesura que el tren 447 va menjant-se estacions, hi ha més trànsit de passatgers. Fins arribar a Girona, però, tampoc massa. D'aquí en avall, les pujades i baixades de viatgers s'encadenen. Tot i que alguns d'ells ja coneguin el nou servei, també n'hi ha de despistats que agafen la nova RG1 gairebé per casualitat. Això és el que li passa a l'Ángeles Garcia, una noia que ha pujat a l'estació de Flaçà (Gironès).

"Em pensava que aquest era el regional que passa a les vuit menys deu; l'he agafat sense saber que era un servei nou, perquè de fet em creia que era el tren que circulava abans, i que anava amb retard", explica.

Estalviar temps i quilòmetres

Però al costat d'aquests despistats, també hi ha altres passatgers que estan ben informats dels horaris de la nova RG1. I sobretot, dels avantatges que els suposa a l'hora d'anar fins a Blanes (Selva) i el Maresme sense haver de patir la murga de fer transbord a Maçanet-Massanes.

Aquest és el cas, per exemple, d'en Carles Rosell, un jove de 28 anys. Ha pujat a Girona i passa l'estona del trajecte fullejant un llibre. Ell va fins a Calella, en plena costa del Maresme, per anar a veure la xicota.

"La veritat és que fins ara era molt pesat, perquè depèn de quina combinació agafés m'havia d'esperar entre vint minuts i tres quarts d'hora a l'andana de Maçanet", explica. "I sinó, em veia obligat a anar-hi en cotxe, que era més ràpid però tenia la despesa afegida de la benzina", hi afegeix.

Amb la nova RG1, el trajecte entre Blanes i Girona dura 40 minuts. I entre Blanes i Figueres, s'hi arriba en poc més d'una hora i quart. Estalviar-se el transbord a Maçanet, de fet, ha fet que hi hagués passatgers que decidissin canviar els seus plans per guanyar temps. L'exemple és la Tahidelys Duran, una jove estudiant universitària que havia d'anar fins a Santa Susanna (Maresme) a fer un treball amb companyes de classe.

Inicialment, havien quedat la setmana passada, però quan va saber que la nova RG1 entrava en servei avui, va decidir posposar la trobada. "Abans això era un problema, perquè suposava retardar-nos molt, i molts cops les meves companyes havien d'agafar el cotxe; ara, hi guanyem totes", subratlla.

Del 'Sunrail' a la RG1

Entre els passatgers que hi ha al tren també es troba un home jubilat que ha decidit fer el trajecte entre Figueres i Blanes per provar el servei. Es diu Antonio Vallejo, és de Caldes de Malavella (Selva) i ha aprofitat que té família a Figueres per passar-hi la nit abans d'agafar el comboi.

De fet, aquest no és el primer cop que el jubilat 'inaugura' una línia. L'estiu passat, ja va fer el mateix amb el 'Sunrail', el tren que circulava per la costa de l'Alt Empordà. La seva primera impressió de la rodalia de Girona és positiva. "Penso que una línia com aquesta donarà molta vida arreu de la costa, perquè permetrà que la gent de l'Alt Empordà i del Gironès vagi a les platges del Maresme", considera. I conclou: "I també crec que funcionarà en sentit contrari, portant visitants a l'Alt Empordà".