Surt a informació pública la variant de Bescanó de 'la carretera de la vergonya'

La nova carretera que passarà al costat de l'actual , tindrà uns 7 quilòmetres de llargada i comportarà una inversió de 52 MEUR

El Diari Oficial de la Generalitat ha publicat aquest divendres l'inici del procés d'informació pública de l'estudi informatiu i de l'estudi d'impacte ambiental de la variant de l'N-141e, més coneguda amb el nom de 'la carretera de la vergonya', al seu pas per Bescanó (Gironès). La nova infraestructura, de set quilòmetres de longitud, començarà a Vilanna i finalitzarà a Montfullà. La carretera tindrà dos carrils de 3,5 metres, vorals de 1,5 metres d'amplada i suposarà una inversió de 52 MEUR. D'aquesta manera, des del Departament de Territori i Sostenibilitat, asseguren que s'evitarà el trànsit de pas per l'interior del nucli urbà. Actualment a l'N-141e ja s'hi estan fent obres de millora.

L'N-141e, que uneix Salt i Anglès, és una carretera per on hi passen uns 13.533 vehicles de mitjana cada dia en el seu tram més proper a Salt i 8.426 vehicles a la zona d'Anglès. Des de fa unes setmanes, el Departament de Territori i Sostenibilitat ja està treballant en diverses obres de millora de la seguretat viària d'aquesta carretera que compten amb un pressupost de 1,4 milions d'euros (MEUR). A grans trets, s'està millorant el traçat de dues corbes, els peralts, la formació de sobreamples i la instal·lació d'un semàfor en l'encreuament de la via verda amb la C-63 al nucli urbà de Planes d'Hostoles.

Paral·lelament, el Departament ha tirat endavant el projecte encallat des de fa anys de la variant de Bescanó. El traçat proposat s'inicia a la zona de Vilanna, a l'oest del nucli de Bescanó, i finalitza poc després de l'encreuament de Montfullà, amb una longitud total de set quilòmetres. La nova carretera estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d'1,5 metres d'amplada, a més de les cunetes corresponents. En un tram inicial, d'uns 2 quilòmetres, la variant aprofita el corredor de pas de la carretera actual.

La via projectada passarà molt a prop de l'actual, a uns 20 metres de distància. D'aquesta manera, l'N-141e es destinarà totalment a trànsit local. Al final d'aquest tram es preveu construir un enllaç d'accés a l'oest de Bescanó que seria un pas inferior sota el tronc de la carretera amb dues rotondes, una a cada costat de la via principal. A partir d'aquest punt, el traçat preveu que la carretera es separi del corredor de pas actual, travessi el riu Ter mitjançant un viaducte de 865 metres de longitud. A partir d'aquest encreuament, la via entraria dins del terme municipal de Sant Gregori.

El projecte inicial també preveu la creació d'un túnel artificial d'uns 100 metres de longitud que aniria després del viaducte esmentat. En principi, la carretera tornaria a creuar el riu Ter mitjançant la construcció d'un viaducte de 580 metres, passaria pel terme municipal de Salt i connectaria finalment amb l'N-141e actual mitjançant una rotunda a nivell, de 50 metres de diàmetre, a Bescanó.

Des del Departament ressalten que la nova infraestructura permetrà evitar el trànsit de pas per l'interior del nucli urbà i millorarà la seguretat i la fluïdesa de la circulació. La 'carretera de la vergonya' és un dels punts negres de la xarxa viària de les comarques gironines.

Noves millores del corredor Brugent-Ter

D'altra banda, des de Territori i Sostenibilitat també s'està treballant en el condicionament del corredor viari Brugent-Ter, format per l'N-141e i la C-63, entre Salt i Amer. Actualment, s'estan redactant els projectes constructius dels trams de Bescanó a Anglès, amb un pressupost d'uns 73 MEUR i el d'Anglès a Amer, amb un cost de 52 MEUR.