El PP es nega a desdoblar tota l'N-II i traspassar l'aeroport de Girona

La popular Concepció Veray els acusa de "cínics" i "oportunistes"

El PP ha fer valer un cop més la majoria absoluta al Congrés per tombar una proposta que reclamava desdoblar íntegrament l'N-II a les comarques gironines, millorar l'eix pirinenc i traspassar la gestió de l'aeroport de Girona. El text, fruit d'un acord de CiU i els socialistes, ha rebut el suport de tots els diputats gironins de l'hemicicle excepte el de Concepció Veray (PP). "Girona és el territori de l'Estat que menys quilòmetres té d'autovia, i on el desdoblament de l'N-II és desesperadament lent", ha criticat Jordi Xuclà (CiU).

Per la seva banda, el socialista Àlex Sáez ha criticat que Veray hagi estat l'única gironina que s'hagi oposat a executar "infraestructures prioritàries" per al territori. La proposta on es fa referència a la situació que viuen les comarques gironines s'ha votat aquest dimecres durant el debat de política general a Madrid. La iniciativa de la proposta de resolució és de CiU, tot i que a través d'una transaccional, també l'ha signada el grup socialista (PSOE-PSC).

El text s'ha batejat amb el títol 'Més inversió productiva per a Catalunya' i inclou fins a tretze demandes al govern estatal. Des de reclamar que es compleixi amb la disposició addicional tercera de l'Estatut fins a instar Foment a executar els trams pendents de l'A-27 entre Tarragona i Montblanc o els de la futura A-14 entre Lleida i la frontera amb França.

En referència a les comarques gironines, l'escrit posa el focus en tres punts (sobretot, marcats per les infraestructures). D'entrada, torna a insistir en la necessitat de desdoblar l'N-II de punta a punta de la demarcació; és a dir, "des de Tordera fins a la Jonquera". En matèria de carreteres, el text també reclama reprogramar i executar les obres del futur eix pirinenc (N-260).

Per últim, la proposta exhorta el govern estatal a traspassar a la Generalitat la gestió de l'aeroport Girona-Costa Brava, conjuntament amb els de Reus i Sabadell. Un traspàs que, com recull l'escrit, "en cap cas ha de comportar la possibilitat de deixar de fer vols internacionals fora de l'espai Schengen".

El PP ha fer valer un cop més la seva majoria absoluta al Congrés per tombar la proposta. Tot i això, els populars s'han quedat sols votant-hi en contra. Tot i que el partit compta amb 186 escons a l'hemicicle, hi ha hagut un diputat popular que s'ha equivocat i hi ha donat suport.

La transaccional ha rebut el vot a favor de 133 diputats (els que sumen CiU, ERC, PSOE-PSC, el PNB, UPyD i bona part del grup mixt). Els diputats d'ICV i d'IU s'han abstingut.

"Desesperadament lent"

Tots els diputats gironins han donat suport a la proposta, amb una única nota discordant: la popular Concepció Veray, que hi ha votat en contra. El convergent Jordi Xuclà ha insistit en què la pinya que han fet CiU, PSC i ERC demostra la necessitat d'executar el desdoblament dels trams pendents d'N-II. "Girona és el territori de l'Estat que menys quilòmetres té d'autovia, només per darrere de Ceuta i Melilla", ha criticat.

"Cal recordar que el desdoblament de l'N-II és desesperadament lent", ha dit Xuclà. I en referència a l'N-260, ha afegit: "Les males condicions que arrossega l'eix pirinenc es van posar de relleu ara fa dos estius, quan tres turistes van morir a Portbou durant els focs de l'Empordà".

Tant Xuclà com el socialista Àlex Sáez han criticat que Veray no s'hagi alineat amb la resta de diputats gironins en la votació. "Avui, com en altres votacions d'aquesta legislatura, ens hem trobat amb què ni tan sols la diputada gironina del PP defensa una posició contrària a la resta del grup i es nega a desenvolupar infraestructures que considerem prioritàries per al territori", ha conclòs Sáez.

Concepció Veray es defensa

La diputada popular, Concepció Veray, ha considerat "realment ofensiu per a tots els gironins" que els que durant set anys de govern de l'Estat "van abandonar les nostres comarques" es dediquin a "prometre que ara sí que ho farien tot".

Veray ha recordat que entre el 2004 i el 2011 el PSOE podria haver desdoblat l'N-II, "però no va fer res". A més ha advertit que el PSOE ha presentat una esmena a la proposta de resolució de CiU sobre infraestructures a Catalunya, no acceptada per CiU, "demanant suprimir la petició de traspàs de l'aeroport de Girona, Sabadell i Reus a la Generalitat". Finalment, però, el PSOE ha votat a favor de la proposta convergent, fet que a parer de Veray suposa "un dels exercicis més grans de cinisme polític".

D'altra banda, la diputada popular ha recordat que "després de set anys de govern del PSOE el corredor del mediterrani era tan sols un Power Point i avui comença a ser una realitat. I les obres de desdoblament de la N-II a la província de Girona estaven aturades i avui estan en marxa un altre cop".

Després d'assegurar que votar en contra de la proposta que s'ha debatut aquest dijous "no és negar-se a desdoblar la N-II", Veray ha recordat que el govern del PP "va reprendre les obres de desdoblament del tram Sils-Caldes" i va "desencallar" els trams Sils-Maçanet i Medinyà-Orriols.

"Al tram nord de la N-II també es remodelaran les interseccions de Pontós i Garrigàs, i aviat s'inaugurarà el nou enllaç de l'AP-7 a l'alçada de Vilademuls, que permetrà completar la circumval·lació de Girona fins a Fornells de la Selva", ha afegit la diputada popular.