Portbou surt al carrer per reclamar el manteniment de l'activitat ferroviària al municipi

Amb l'entrada en funcionament del TAV s'haurien perdut 150 llocs de feina

"Portbou va néixer amb el ferrocarril i no pot morir pel ferrocarril". Així s'ha expressat l'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, al final de la manifestació que aquest dijous ha recorregut el municipi per reclamar el manteniment de l'activitat ferroviària.

Unes 300 persones han denunciat que des de la posada en funcionament de la línia d'alta velocitat que uneix Catalunya amb França, Adif, a través de les tres empreses a les que té subcontractat el servei, ha acomiadat 150 treballadors, el 50% de la plantilla.

Els sindicats han afegit que el transport de mercaderies s'ha reduït un 80% en els últims tres mesos i que el transport de passatgers és gairebé inexistent amb només quatre trens diaris.

La manifestació ha començat als volts del migdia als accessos de l'estació de Portbou on s'hi han aplegat treballadors i membres sindicals tant de CCOO com del sindicat francès CGT, que també han volgut donar el seu suport a la concentració. Seguidament, els manifestants, prop de 300, han accedit a l'interior de l'estació on durant uns minuts han ocupat les vies. A partir d'aquí, la comitiva, ja amb l'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, portant la pancarta, s'ha desplaçat a l'ajuntament per fer els parlaments.


El primer en prendre la paraula ha estat l'alcalde del municipi per recordar que un 40% de la població de Portbou viu directa o indirectament de l'activitat ferroviària i que cal treballar i "unir esforços" per assegurar el màxim nombre de llocs de feina. En aquest sentit, Salas, ha afegit que "Portbou va néixer amb el ferrocarril i que no pot morir pel ferrocarril". L'alcalde també ha reivindicat que l'estació de Portbou compta amb els equipaments necessaris per ser un punt estratègic tant del pas de mercaderies com de persones i ha reclamat a la Generalitat que hi "aposti".


De la seva banda, els sindicats han denunciat que Adif "està deixant morir" l'estació de Portbou. Manolo Fages, representant de CCOO, ha assegurat que en els últims tres mesos, des de la posada en marxa de la línia d'alta velocitat que uneix Catalunya amb França, el trànsit de mercaderies s'ha reduït prop d'un 80%, mentre que el de passatgers és pràcticament inexistent amb només quatre trens que passen o paren a Portbou. Una reducció que s'ha traduït en una pèrdua constant de llocs de feina, passant dels 300 de fa tres mesos als 150 actuals.


Fages ha assenyalat Adif com el gran culpable de la situació que s'està vivint a l'estació de Portbou perquè ha passat de subcontractar l'explotació del servei amb una sola empresa i un contracte tutelat, és a dir, amb un cost no lligat a l'activitat, a fer-ho amb tres empreses subjectes a un contracte de valor risc que els varia el cost que reben per la prestació del servei en funció de l'activitat, un fet que Fages ha qualificat de "pervers".


Pel que fa a les vies per garantir el futur de l'estació de Portbou, els sindicats han assegurat que passen per potenciar el trànsit de mercaderies i el de persones. Sobre les mercaderies, han recordat que actualment passen per la línia d'ample internacional per la que circulen els trens d'alta velocitat, un fet que, a banda de perjudicar la seguretat, pot provocar en breu una saturació de la infraestructura. Pel que fa als passatgers, tant els sindicats catalans com els francesos han reclamat que tant la línia de mitja distància, com la de rodalies, uneixin Portbou amb Cervere, a l'altre costat de la frontera.