La Fundació Dalí incorpora a la seva col·lecció l'oli 'Carretó fantasma'

La pintura es podrà veure a partir del 14 de gener al Teatre-Museu Dalí de Figueres

El Teatre-Museu Dalí de Figueres compta amb un nou atractiu per continuar atraient visitants. Es tracta de 'Carretó Fantasma', la darrera adquisició de la Fundació Dalí, un oli sobre fusta de l'any 1933 que Montse Aguer, directora del Centre d'Estudis Dalinians, ha qualificat de "quadre especial, d'una època especial" i que Antoni Pitxot, director del Teatre-Museu Dalí, ha definit com "una de les adquisicions més importants dels darrers anys i una de les que més il·lusió ens feia tenir".

'Carretó fantasma' havia format part de la col·lecció del poeta anglès Edward James (1907-1984), conegut per ser un defensor aferrissat del surrealisme i que va ser mecenes de Dalí entre 1936 i 1939, així com de René Magritte.

Sobre la procedència i el preu pagat pel quadre, Montse Aguer, no n'ha volgut desvetllar els detalls. Només ha apuntat que s'ha comprat a un col·leccionista privat que vol romandre en l'anonimat i que, tot i no ser una obra molt exposada, es va poder veure a la darrera antològica de Dalí que va acollir el Centre Pompidou de Paris, no així a la que es va fer a Madrid mesos desprès.

L'obra, pintada l'any 1933, quan Dalí tenia 29 anys, s'emmarca en l'època que el pintor empordanès realitza diverses obres en què la plana de l'Empordà i la platja de Roses en són protagonistes: les dedicades a la cosina Carolina o, per exemple, 'Carretó Fantasma'.


 
Al quadre, al centre d'una planúria àrida i alhora lluminosa, amb un lleuger to daurat, s'observa un carretó de dues rodes que es mou en direcció a una població indeterminada. La forma de la tartana tendeix a barrejar-se amb la població, convertint-se així, en el seu propi destí. Es tracta d'una il·lusió de perspectiva on l'habilitat del pintor intenta confondre l'espectador un cop més.

Antoni Pitxot defineix el paisatge de l'obra com "una imatge simple i plàcida" on Dalí "comença a jugar amb les dobles imatges que creen les nostres il·lusions". Així, el "misteriós personatge" que ocupa la tartana es pot confondre amb un detall del poble que es veu al fons, en el que conforma, segons Pitxot, una imatge "plena de significat i contingut".

Pitxot,coneixedor del món dalinià, ha apuntat que el carretó "transporta tot el que es pot imaginar", però que ell aposta per pensar que "recull tots els records i vivències de l'adolescència de Dalí" vers el futur.

El director del Teatre-Museu Dalí ha afegit que 'Carretó fantasma' està fet "amb una pulcritud i una capacitat tècnica molt difícil de trobar al segle XX". En aquest sentit, ha recordat que Dalí, "com a gran coneixedor dels clàssics que era", fa seves tècniques de l'escola Flamenca com la de pintar per capes "començant amb els blancs plom per finalitzar amb els transparents", un recurs que aporta al quadre una lluminositat molt especial.

Més de 300 obres adquirides en 23 anys

Montse Aguer ha recordat que des de l'any 1991, la Fundació Dalí porta a terme una intensa política d'adquisicions per incrementar el seu fons. Una política que en els darrers 23 anys ha possibilitat incorporar més de 300 peces, 45 d'elles olis i 11 de les quals de l'època surrealista.