La posada en marxa del TAV fa guanyar adeptes al tren

A Girona i Figueres ha crescut un 25% el nombre d'usuaris

Just aquest dijous fa un any que es van iniciar els serveis d'alta velocitat que uneixen Barcelona amb Girona i Figueres. En aquest primer any, han usat aquesta línia un total de 1.206.598 viatgers. La posada en marxa de l'alta velocitat ha fet que la massa d'usuaris del tren -sumant també els del convencional- hagi augmentat un 25% en només un any. 

El gerent dels serveis d'alta velocitat de Renfe a Catalunya, Fèlix Martín, ha destacat la importància d'aquest creixement perquè, segons assegura, la gran majoria dels nous usuaris han canviat el cotxe particular pel tren. "Estem ajudant a descongestionar les carreteres i fer més fàcil, per exemple, l'accés a Barcelona en cotxe", ha manifestat Martín. Segons els càlculs de la companyia, el total de viatgers que han usat l'alta velocitat és l'equivalent a 500.000 cotxes i, per tant, Renfe destaca també que el tren té un efecte beneficiós en el medi ambient.

La posada en marxa de l'alta velocitat també ha tingut un impacte en el tren convencional, que ha perdut un 8% d'usuaris que han canviat els trens de mitja distància pels TAV.

Del total de viatgers de l'alta velocitat, 487.679 han agafat combois que fan el trajecte entre Girona i Barcelona i la connexió Barcelona-Figueres ha registrat 382.604 passatgers. Pel que fa al trajecte entre les dues ciutats gironines, un total de 41.424 persones han anat en TAV des de Girona fins a Figueres, o a la inversa. Aquestes dades representen una mitjana diària de 2.500 passatgers pel que fa als serveis de mitja distància i uns 800 pel que fa als serveis de llarga distància.

Pel que fa als serveis AVE -que uneixen Girona i Figueres amb Madrid i Saragossa-, s'han registrat 294.754 passatgers. Del total, 112.628 clients han fet el Girona-Madrid (la ruta més sol·licitada), i 57.160 han fet Figueres-Madrid. Les relacions amb Saragossa han tingut un total de 32.246 viatgers.

D'altra banda, els serveis internacionals -que es van posar en servei el 15 de desembre- ja han registrat 6.000 passatgers des de Girona i Figueres, la meitat dels quals han escollit París com a destinació final.

Valoració molt positiva

El gerent dels serveis d'alta velocitat de Renfe a Catalunya, Fèlix Martín, ha valorat molt positivament les dades per tractar-se del primer any de funcionament de l'alta velocitat. Renfe espera millorar les xifres durant el 2014 perquè, entre d'altres coses, durant el 2013 s'han anat augmentant les freqüències. Inicialment, hi havia set connexions diàries entre Girona, Figueres i Barcelona i, actualment, ja n'hi ha tretze.

Segons ha destacat Martín, la ruta que uneix Madrid amb Barcelona i arriba fins a la frontera francesa és la més rentable de tot l'Estat. L'any passat, aquesta línia va superar els sis milions de passatgers, la meitat del quals van fer l'itinerari entre Barcelona i Madrid, en el que suposa una xifra rècord.