El balanç de sinistralitat a les carreteres catalanes de 2013 és el més positiu fins a la data. Es tanca amb un total de 168 persones mortes, 26 menys que el 2012, una reducció del 13,4%. Pel què fa als ferits greus -aquells pacients que superen les 24 hores d'hospitalització- han estat 906, 77 menys que l'any anterior, un descens del 8,7%. El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, ha celebrat la tendència però ha remarcat que encara "no ens complau". Preocupen sobretot les motocicletes, enguany un de cada quatre morts han estat conductors d'aquests vehicles, i que, per primer cop, a les autòpsies de conductors morts "hi ha més presència de piscofàrmacs que de drogues".
Un anàlisi més global de les dades d'aquest 2013 confirma que es tracta d'un balanç positiu perquè el pla de seguretat vial dissenyat per al període de 2011 a 2013 s'havia proposat reduir en un 15% la sinistralitat a partir de 2010. Des de llavors, s'han produït 78 morts menys, això suposa un descens del 31,6%. L'objectiu principal s'ha complert "amb escreix". Pel què fa als ferits greus, de 983 s'ha passat 906, la disminució ha estat d'un 8,7%. Prenent de referència el 2010, aquesta reducció no arriba, per contra, al 15% desitjat i es queda en un 12%. "En síntesi", però, amb un 16% menys (sumant morts i ferits greus) el grau de compliment és superior a l'establert amb un 16%.
Preocupen els motoristes i l'abús dels psicofàrmacs
Durant el darrer any ha augmentat un 33% el número de motoristes morts a les carreteres catalanes. De 30 víctimes s'ha passat a 40. "Tenim molta feina per fer", ha admès Espadaler, que ha recordat que ja compten amb un grup de treball que estudia la manera de revertir aquesta tendència. La dada és encara pitjor pel què fa als ferits greus, un 34% del total eren conductors d'aquests vehicles de dues rodes.
També s'ha detectat un increment dels casos de menors d'edat morts, de 2 s'ha passat a 6. Es tracta d'un repunt que "cal contextualitzar" perquè l'any anterior va ser especialment positiu però, tot i això, Espadaler ha subratllat que seran "bel·ligerants" perquè cal ser "inflexibles sobre el bon ús dels mecanismes de retenció infantils".
Les autòpsies practicades als conductors morts, que recullen dades fins al 2012, també han demostrat que per primer cop la presència de psicofàrmacs ha superat a la de drogues. Un canvi que caldrà estudiar i sobre el qual s'ha d'actuar per prevenir sobre els efectes d'alguns medicaments quan s'està al volant.
Menys morts per la nit i durant el cap de setmana
Entre les dades més positives del darrer any, destaca el descens dels morts durant la franja nocturna, un 30% menys, i durant el cap de setmana, un 27,3%. Per contra, un 33% de les víctimes han estat durant les franges laborals. El conseller ha fet una crida a extremar les precaucions per als trajectes "in itinere". També s'ha reduït notòriament el nombre de sinistres que han afectat els ciciclistes. La xifra d'aquests damnificats s'ha reduït en un 37,5%.
Lleida, la demarcació que més millora
Per demarcacions, Lleida ha estat la que ha registrat unes xifres més positives. Dels 47 morts de 2012 s'ha passat 30. El conseller ha puntualitzat que l'anterior va ser un any especialment dolent per aquest territori, sobretot a l'inici. Tarragona manté una xifra que "cal millorar". S'han repetit els 28 morts. A Girona s'ha reduït en un 16%, de 42 a 35, i a Barcelona només un 2,6%, de 77 a 75.
Espadaler també ha destacat que el desviament dels camions per l'AP-7, entre Maçanet i la Jonquera, ha donat els seus fruïts ajudant a minvar la mortalitat a l'N-II, s'ha passat de 17 víctimes a només 8. El desdoblament de la C-25, amb una separació entre els dos sentits de la marxa, també s'ha notat amb claredat i s'ha tancat el 2013 sense cap mort. L'any passat 10 persones van perdre la vida en aquesta carretera.
Canvi de tendència que cal confirmar
Interior es manté a l'expectativa davant d'un canvi de tendència en la sinistralitat que podria donar-se durant els propers mesos. La mobilitat ha augmentat un 2% durant el darrer any, per la crisi econòmica aquesta no havia deixat de decréixer des de 2008. L'increment del desplaçaments de vehicles sumat al fet que la majoria d'aquests estan força envellits pot acabar provocant un empitjorament de la sinistralitat a les vies catalanes. Es tracta d'un fenomen "que encara no està confirmat però sobre el qual estem treballant, tant de bo ens equivoquem", ha desitjat.