Ryanair, castigada pel usuaris

L'aerolínia suma 8 denúncies al dia durant dos anys i perd 2,5 milions de passatgers

Ryanair ha deixat de ser l'aerolínia preferida pels passatgers que volen viatjar en low cost. Així ho acrediten les nombroses queixes recollides al llarg dels darrers dos anys per part dels usuaris (vuit al dia) i la sentència ferma del 4 de desembre del Tribunal Superior de Justícia de Madrid.

Segons publica avui El Mundo, la companyia irlandesa ha observat com, per primera vegada, ha anunciat als accionistes que no complirà amb els seus objectius econòmics pel 2013, fet que va desplomar les accions en un 11%. No només això, l'excèntric conseller delegat de la firma, Michael O'Leary, ha reconegut que el seu caràcter, sumat als seus constants enfrontaments amb aeroports, polítics i passatgers, podrien haver malmès l'imatge de Ryanair.

Amb tot, la low cost té un deute que assoleix els 891.612 per totes les sancions que se li han imposat des del 2007 i fins l'actualitat. La multa més important va arribar a través de cinc expedients oberts entre 2010 i 2012 per incomplir les normes d'abastament de combustible. Per aquesta raó se li va imposar una sanció de 167.102 euros. També se li han iniciat set expedients en matèria de seguretat operacional, 57 per inspeccions en rampa, 30 per drets sobre els passatgers, 25 per seguretat física i set per seguretat operacional.

L'Aeroport de Girona, perjudicat

El gran impuls de l'Aeroport de Girona va venir donat per l'inici de les operacions de la companyia low cost, sorgint un important boom d'usuaris. Ja aleshores les queixes eren constants per part dels usuaris però era l'única d'aquestes característiques. Posteriorment Ryanair va començar a operar a l'aeroport d'El Prat i fou aleshores quan els principals mitjans catalans van començar a fer ressò de les pràctiques abusives de la companyia.

Actualment l'aerolínia irlandesa ha reduït el nombre de vols i freqüències, fet que ha vist perjudicat el rendiment de l'aeroport gironí. El mes de novembre es va registrar una caiguda del 7% en passatgers respecte el mateix mes del 2012, mentre que al llarg de l'any es porta un acumulat del -1,9%.

La desconfiança dels usuaris ha servit per veure's reforçat l'Aeroport del Prat com també la companyia Vueling, la qual s'ha vist afavorida pels gairebé 2,5 milions de passatgers que han decidit no volar més amb Ryanair.

Les clàusules abusives

El passat 25 d'octubre Ryanair va decidir donar marxa enrere i rectificar les seves polítiques restrictives, anunciant una millora de l'atenció al client. Entre aquestes mesures figuren permetre una segona bossa de mà a bord, reduir el recàrrec per imprimir la targeta d'embarcament a l'aeroport, eliminar els anuncis a bord en vols que surtin abans de les vuit del matí i posteriors a les nou de la nit i permetre 24 hores de marge per corregir errors menors a l'hora d'efectuar les reserves a través del web.