L'Aeroport de Girona té un valor de compra màxim de 82 milions d'euros

La Cambra de Comerç inicia contactes per poder comprar l'equipament en cas que Aena ho permeti

La Cambra de Comerç ja ha engegat el camí per tenir-ho tot a punt en cas que la privatització individual de l'aeroport de Girona sigui una realitat. D'entrada, allò que ha fet ha estat elaborar un estudi -que ja ha presentat a l'Estat- on avalua quin preu s'estaria disposat a pagar per adquirir la infraestructura, com a pas previ a la seva gestió.

El document planteja dues alternatives. La primera estudia quin seria el valor de l'aeroport de Girona en funció de la seva rendibilitat (és a dir, el volum de negoci que mou). Entre d'altres, s'han avaluat diferents escenaris, en funció dels aterratges i enlairaments que s'hi facin, i de la plantilla que hauria de tenir la infraestructura.

L'informe conclou que, en el millor dels casos, el preu de venda màxim de l'aeroport seria de 82 MEUR (és a dir, superant-se els 5 milions de passatgers). I en el pitjor dels escenaris, si l'aeroport se situés per sota els 3 milions de viatgers, aquest valor disminuiria fins als 30,5 MEUR.

A més d'analitzar-ne la rendibilitat, l'estudi de la Cambra de Comerç també avalua quin seria el valor de l'aeroport en funció del patrimoni (és a dir, l'edifici de la terminal, les pistes, etc.). En aquest cas, i prenent com a base dades d'Aena, l'informe el fixa en 79 MEUR, que pujarien fins a 133,52 si aquí s'hi afegís el deute que arrossega l'equipament (i que ara es troba en 53 MEUR).

Empresaris, operadors i un banc

En paral·lel a la redacció de l'informe, la Cambra de Comerç també ha parlat amb empresaris, operadors -en concret, tres- i amb un banc per tirar endavant la compra de l'aeroport en cas que l'Estat ho permeti. Domènec Espadalé ja assegura que, a curt termini, Aena ja ha tancat la porta a desprendre's individualment dels aeroports, però que això no vol dir que, al final, la privatització en bloc acabi portant-se a terme.

De fet, el president de la Cambra ja avança que Europa pot negar-se a aquesta aposta estatal, per la situació de monopoli que es generaria. "A l'estat espanyol, significaria que hi hauria només un únic operador, que tindria fins al 60% de les accions", concreta Espadalé. El president també recorda el cas d'Anglaterra, on la Comissió Europea va obligar Ferrovial a fer marxa enrere i a vendre part de les accions que havia adquirit, per evitar que un únic operador es fes amb el pastís dels aeroports al Regne Unit.

Captar vols

La Cambra de Comerç explica que el seu objectiu és poder fixar un preu de venda per a l'aeroport Girona-Costa Brava en funció de la seva rendibilitat. "Avui dia, amb la crisi econòmica, la majoria de les empreses es venen en funció dels beneficis i el volum de negoci, i no en base a les instal·lacions i el patrimoni que tenen", indica Domènec Espadalé.

El president també avança que, en cas que la privatització individualitzada de l'aeroport de Girona sigui un fet, qui el compraria seria un grup d'empreses. "Nosaltres hi seríem al darrere, però qui adquiriria les instal·lacions i les gestionaria seria aquest lobby", ha concretat el president de la Cambra de Comerç.

A partir d'aquí, si s'obtingués la gestió des del territori, el president ja ha dit que el nou operador no dependria de les polítiques de Madrid per captar nous vols (entre d'altres, perquè podria abaixar taxes si així ho desitgés). Per últim, Domènec Espadalé també ha explicat que, des de la Cambra, continuen desitjant que es pugui recuperar el vol entre Vilobí d'Onyar i Madrid. "Tot i que ara es digui que amb el TAV no és necessari, nosaltres considerem que és bo que es pugui tornar a operar", ha conclòs.