La meitat dels avets de Nadal que es cultiven a la zona del Montseny-Guilleries s'exporten

Els productors preveuen que les vendes a l'exterior augmentin un 10% aquest 2013

La meitat dels avets de Nadal que es cultiven a la zona del Montseny-Guilleries s'exporten. La caiguda de vendes d'aquests arbres a Catalunya i a l'Estat, motivada per la crisi econòmica, va forçar el sector a exportar i, a hores d'ara, la producció que s'envia a l'exterior ja representa el 50% del total. A més, els cultivadors, que sobretot es concentren a l'àrea de Sant Hilari Sacalm, preveuen que aquest 2013 les exportacions d'avets creixin un 10% més.

Entre els principals mercats destaquen sobretot França i el Regne Unit, tot i que també se n'envien a Itàlia, Portugal o Suïssa. A més països àrabs com ara el Marroc o Jordània també compren avets amb segell del Montseny-Guilleries. El Montseny-Guilleries s'ha consolidat com el primer productor d'avets de Nadal del sud d'Europa. Un de cada dos arbres es destina a l'exportació, principalment a França i el Regne Unit. Així ho recullen les dades dels Cultivadors d'Arbres de Nadal Associats de Catalunya (CANAC). Els 30 productors que s'agrupen sota l'entitat (la gran majoria, a l'àrea del Montseny-Guilleries) distribueixen ja el 90% dels avets que es venen a la península.

Amb l'arribada de la crisi, i el descens que van patir de vendes tant a Catalunya com a la resta de l'Estat, els productors d'arbres de Nadal van apostar fort pels mercats exteriors. I entre el llistat de països on han aconseguit anar introduint els avets catalans ecològics hi ha també Itàlia, Portugal, Alemanya i Suïssa.

"L'avet de Nadal ecològic produït a Catalunya va guanyant prestigi a l'estranger, sobretot en aquells països de la Unió Europea on la tradició de l'arbre de Nadal està profundament arrelada", explica el president de CANAC, Albert Gallifa. En aquest context, Gallifa assenyala que la seva marca cada cop és "més coneguda" i que "a Europa ja no se sorprenen de veure avets provinents del sud".

D'entre els diferents mercats, destaca sobretot el fort increment que han experimentat les exportacions a França, que ja representen el 50% de les vendes totals de CANAC a l'estranger. De fet, aquest mercat és un dels grans consumidors d'avets, i en global cada campanya nadalenca els francesos en compren uns 5 milions (una xifra que multiplica per cinc la del mercat espanyol).

"L'increment de vendes al país veí ha estat exponencial; i aquest any, ha tingut un increment del 50%", subratlla el president del CANAC. A més d'Europa, però, els països àrabs també s'estan revelant com a mercats emergents. I de fet, l'associació ja ven els seus avets al Marroc, Jordània, Croàcia i a hotels del nord de l'Àfrica.

En termes globals, el CANAC preveu que les exportacions d'avets del Montseny-Guilleries creixin un 10% en relació a la campanya del 2012.

Una campanya atípica

El president també explica que, tot i l'increment previst de vendes, aquesta campanya de Nadal és "un punt atípica" arran de les elevades temperatures que es van registrar a principis de tardor (sobretot, a l'octubre). Això ha obligat a endarrerir la recol·lecció dels arbres, "fet que provoca que no puguem avançar amb exactitud el balanç total de vendes de la campanya fins d'aquí a unes setmanes", diu Gallifa.

En condicions normals, explica el president de CANAC, "la climatologia de la zona del Montseny-Guilleries ens permet ser molt competitius". I hi afegeix: "Ens trobem en una zona alta, humida i plujosa, on hi fa el fred suficient però que, a diferència dels climes més nòrdics, disposa de moltes hores de sol, un factor que permet que els nostres avets puguin créixer molt més ràpid".

100% ecològics

Tots els avets que cultiva CANAC duen una etiqueta que confirma que es tracta d'arbres procedents de vivers i 100% ecològics. A Catalunya, bàsicament, es cultiven les espècies 'abies nordmanniana' (la més venuda), 'abies pinsapo', 'picea excelsa' i 'abies masjoanis'. Aquesta última és una espècie autòctona de les Guilleries.


En aquesta línia, Gallifa recorda que l'avet de Nadal és un producte que compleix amb les tres R, perquè és "reciclable, reutilitzable i renovable". Així, per exemple, un cop acaba la campanya de Nadal, els arbres es poden transformar en adob natural.

D'altra banda, CANAC també ha engegat el procés per obtenir la denominació d'origen Avet Montseny-Guilleries. "Actualment només hi ha una denominació d'origen d'aquest tipus, que és a Suïssa; si aconseguim la DO, això donaria un valor afegit al nostre producte, cultivat de manera artesanal", explica Gallifa.

Entre d'altres, durant el procés de cultiu dels avets de Nadal del Montseny-Guilleries gairebé no s'utilitza maquinària. Tot i això, Albert Gallifa ja avança que el camí serà llarg. "De moment, s'està tramitant a nivell europeu la concessió d'una denominació d'origen, però ens trobem davant un procés que durarà uns anys", explica el president de CANAC. Per reivindicar aquestes bones pràctiques, enguany CANAC ha col·locat arbres de grans dimensions a Barcelona -destaca el del Portal de l'Àngel-, Vic i Sant Hilari Sacalm.