Unes 700 persones es manifesten a Girona pel dret a l''habitatge

Els sindicats critiquen els partits que han votat en contra dels decrets de mínims

Segueix El Gerió Digital a Google

Girona ha acollit una mobilització en defensa del dret a l'habitatge, que ha aplegat unes 700 persones, segons dades de la Policia Municipal. La protesta ha començat a la plaça del Vi, amb uns 400 manifestants, i s'ha desplaçat fins a la Subdelegació del Govern. Els sindicats de Llogateres i d'Habitatge Socialista de Catalunya han criticat els partits que han votat contra els decrets que, segons defensen, eren "de mínims". "No volem engrunes, la situació és d'emergència", ha assegurat Fàtima Aatar, portaveu del Sindicat d'Habitatge Socialista. Els manifestants reclamen abaixar els lloguers, expropiar els fons voltor i establir contractes de lloguer siguin indefinits. No descarten convocar una vaga general en els pròxims dies.

La mobilització ha començat a la plaça del Vi, on s'han concentrat unes 400 persones, i ha avançat fins a la Subdelegació del Govern espanyol. A mesura que avançava el matí, s'hi ha anat sumant manifestants fins a arribar a ser més de 700. La protesta ha recorregut els carrers de Girona per reclamar mesures urgents per garantir l'accés a l'habitatge, en una protesta marcada pel malestar amb els partits que han tombat els decrets aquest divendres.

Entre pancartes que mostraven missatges com 'Casa nostra no és un negoci' o 'Ni gent sense cases, ni cases sense gent', els convocants han insistit que les mesures plantejades eren insuficients per abordar la crisi, però que haurien servit per "alleujar" la situació de les famílies més vulnerables. Els manifestants, de fet, han escridassat els partits que van votar en contra del decret (Junts, VOX i el PP) durant la lectura del manifest i també han entonat càntics, com 'Volem el que és nostre, aigua, llum i sostre' o 'El barri no està en venda, el barri es defensa'.

El portaveu del Sindicat de Llogateres a Girona, Pol Orobitg, ha defensat que la mobilització és una resposta a la indignació ciutadana acumulada durant els darrers mesos. "Si no ho volen aprovar, ho acabaran aprovant, perquè la ciutadania ens mobilitzarem perquè això sigui una realitat", ha assegurat. Orobitg ha lamentat que les institucions i ha advertit que la situació s'ha agreujat en les últimes setmanes. En aquest sentit, ha considerat que els decrets eren "absolutament de mínims".

Rebaixar els lloguers, expropiar fons voltor i contractes indefinits

Per la seva banda, la portaveu del Sindicat d'Habitatge Socialista de Catalunya a Girona, Fàtima Aatar ha explicat que a Girona, la problemàtica de l'habitatge afecta diferent segons el barri. Tal com ha apuntat, al Barri Vell han proliferat pisos turístics, que causa que alguns veïns marxin a viure a altres barris, com Sant Narcís i Santa Eugènia, on cada vegada hi ha més pressió sobre el mercat del lloguer.

També ha alertat de les dificultats que viuen en pisos de temporada i de famílies que es veuen obligades a compartir habitatge o, fins i tot, a viure en espais que no estan habilitats com a residència.

Davant d'aquest escenari, Aatar ha reclamat rebaixar els preus dels lloguers a la meitat, expropiar els habitatges dels fons voltors i dels grans tenidors i recuperar els contractes indefinits. "No volem engrunes, la situació de l'habitatge és molt greu, la podem qualificar de situació d'emergència social", ha afirmat.

"La incertesa, una de les pitjors coses que he viscut"

La protesta també ha servit per visibilitzar que la crisi de l'habitatge no només afecta ciutats grans. En Wilder Palacio, un dels manifestants, forma part d'un grup de veïns de 18 famílies que es van trobar en risc de desnonament després que la SAREB adquirís els pisos on viuen, pagant lloguer. El 16 de juliol es va estar a punt d'executar el desnonament i la intervenció del Sindicat va permetre aturar-ne onze.

"Per mi, la incertesa és una de les pitjors coses que he viscut a la meva vida", ha explicat Palacio. La seva família, com les altres que continuen afectades, està pendent de negociar un possible lloguer social. El veí ha assegurat que sempre han volgut regularitzar la situació i continuar pagant lloguer, i ha lamentat la manca d'alternativa al mercat. "Si ens fan fora, l'única opció que veuríem és anar a viure en un pis amb part de la nostra família o l'ocupació", ha detallat.

Els sindicats no descarten intensificar les mobilitzacions i la possibilitat d'una vaga general. Segons Orobitg, el moviment està guanyant adhesions de manera "molt ràpida", i ha recordat que la següent assemblea a Girona és el pròxim 8 d'octubre al centre cívic del Barri Vell.