El Museu de l'Empordà de Figueres (Alt Empordà) inaugura aquest dissabte l'exposició 'D'Empúries a Spiderman. Narratives gràfiques a la perifèria', una mostra que explora la llarga tradició de la narrativa gràfica al territori i analitza com la comarca ha estat alhora territori de creació, de consum i escenari de ficcions.
La mostra, que es podrà visitar fins al 10 de gener de 2027, està comissariada per M. Mercè Cuartiella i Joan Manuel Soldevilla. El recorregut planteja una reflexió sobre la relació entre l'Empordà i el còmic a través de dues mirades complementàries: la de la creació i consum des de dins del territori i la de la comarca com a escenari de ficcions imaginades per autors externs.
L'acte inaugural tindrà lloc a les 11 h i comptarà amb l'assistència de la consellera de Cultura, Sònia Hernández, i l'alcalde de la ciutat, Jordi Masquef. El projecte s'endinsa en l'evolució de la historieta des de les primeres manifestacions clàssiques, com els mosaics d'Empúries, fins al còmic contemporani i l'actual descentralització del sector.
En aquest sentit, l'exposició recorda que el territori acull actualment una de les principals editorials de còmic del país, com és Panini, amb seu a Torroella de Montgrí (Baix Empordà), des d'on s'editen títols de projecció internacional com Superman o Spiderman.
El discurs també repassa l'etapa daurada dels tebeos dels anys quaranta a seixanta, l'aparició dels fanzines alternatius als vuitanta com 'Pus de iaia' o 'Empordà Funeral', i les mirades sovint tòpiques d'autors forans sobre indrets com Cadaqués (Alt Empordà) o la Costa Brava.
Activitats paral·leles i una jornada d'estudis universitaris
L'exposició es completa amb un extens programa d'activitats que inclou visites comentades a càrrec dels comissaris els dies 10 d'octubre, 13 de novembre, 21 de novembre i 12 de desembre. Així mateix, el 14 de novembre s'hi presentarà el còmic 'L'altre Empordà', de Toni Benages-Gallard i Ricard Martín Cortada, i el 19 de novembre Pere Parramon impartirà una conferència sobre identitats de gènere en els herois del còmic.
Paral·lelament, fruit d'un conveni amb la Càtedra d'Art i Cultura Contemporanis de la Universitat de Girona, s'ha organitzat la jornada d'estudis 'El còmic: noves mirades des de l'acadèmia, els museus i la recerca'. Aquesta trobada tindrà lloc el 12 de novembre a la Facultat de Lletres de Girona i el 13 de novembre a l'Auditori del Museu de l'Empordà, amb la participació d'experts com Mery Cuesta, Àlex Mitrani, Jordi Costa i Ana Merino. Amb motiu de la mostra també s'ha editat un catàleg especial amb textos d'Antoni Guiral, Sebastià Roig i Marika Vila.


