El programa d'acció comunitària Sentim la Muga ha engegat la seva quarta edició amb la incorporació de nous municipis i un calendari d'activitats que s'allargarà fins al desembre per fomentar la cura del territori.
La iniciativa, que fins ara aplegava Albanyà (Alt Empordà), Sant Llorenç de la Muga (Alt Empordà) i Terrades (Alt Empordà), suma enguany la participació de Darnius (Alt Empordà) i Boadella i les Escaules (Alt Empordà). Amb aquesta ampliació, el projecte busca sumar mirades i capacitats per consolidar un model de col·laboració entre els pobles de la conca.
A diferència d'edicions anteriors, on la coordinació assumia bona part del lideratge, ara són les persones, entitats i ajuntaments del territori els encarregats de proposar i impulsar les activitats, construïdes a partir de grups d'acció oberts a la ciutadania sota la campanya anomenada "EMMUGA'T: mulla't per fer conca".
La programació d'aquesta tardor inclou diverses cites assenyalades per a la participació veïnal i la reflexió entorn del medi ambient i el patrimoni de la conca.
El Dia de la Muga i la cloenda de desembre, principals cites
Entre les activitats destacades hi ha la celebració d'un pòdcast en directe de Les Veus de la Muga el 6 de novembre a la Societat La Fraternitat de Sant Llorenç de la Muga. L'endemà, el mateix espai acollirà el Dia de la Muga, una jornada de trobada per celebrar la conca a través de la natura, la cultura i la gastronomia amb la voluntat de consolidar-se com a cita anual fixa.
El punt final de l'edició arribarà el 12 de desembre amb la cloenda titulada "Visió de Conca". Aquesta sessió servirà per presentar el retorn de les activitats anuals, com ara el concurs fotogràfic i el treball realitzat amb les escoles, a més d'obrir un debat de futur amb un públic ampli.
En paral·lel al moviment comunitari, la Fundació Pioneers of Our Time continua desenvolupant a la conca del riu Muga un model de conca hidrogràfica resilient que pugui servir de referència a Catalunya i la Mediterrània. El seu treball abasta la restauració de l'aigua, els boscos, la biodiversitat i l'agricultura mitjançant la bioeconomia i la governança compartida.


