CSIF alerta del “col·lapse” de la Policia Local de Palamós i els agents deixen de fer hores extres

El sindicat denuncia manca d’efectius i estrès laboral i manté el conflicte pels complements salarials

Segueix El Gerió Digital a Google

La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) ha denunciat un deteriorament de les condicions laborals i de salut de la plantilla de la Policia Local de Palamós i assegura que els agents han decidit deixar de fer hores extraordinàries. Segons el sindicat, la mesura ja està dificultant la cobertura d’alguns torns i serveis.

CSIF es remet a l’avaluació de riscos psicosocials feta el 2022, segons la qual el 68,3% de la plantilla presentava un risc molt elevat relacionat amb la càrrega de treball i el 86,5% en l’àmbit de participació i supervisió. L’informe també situava en un 36,3% els treballadors afectats per factors vinculats a violència psicològica, amenaces, aïllament o desqualificacions.

El sindicat sosté que, quatre anys després, els problemes no s’han resolt i afirma que la situació s’ha agreujat amb baixes mèdiques que vincula a episodis d’ansietat i estrès, manca d’agents i modificacions dels torns.

“La vocació de servei públic dels agents no pot convertir-se en una carta blanca per suportar retallades salarials, sobrecàrrega de feina i unes condicions laborals cada vegada més inestables. El que reclamem és molt senzill: que es compleixin les lleis, les sentències i que hi hagi una negociació real”, afirma CSIF.

La decisió de no fer serveis extraordinaris recupera una mesura que la plantilla ja havia adoptat el febrer del 2025, aleshores amb el suport de CSIF, SIP-FEPOL i Intersindical CSC, davant les discrepàncies amb l’Ajuntament sobre la plantilla, l’ampliació de jornada i la regulació de les hores extraordinàries.

Conflicte pels complements salarials

Un altre dels fronts oberts afecta els complements de nocturnitat, caps de setmana i festius. Diverses resolucions del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya han reconegut el dret d’agents de la Policia Local de Palamós a integrar determinats complements vinculats als seus torns ordinaris en les retribucions de vacances, permisos i pagues extraordinàries.

CSIF reclama que l’Ajuntament aboni les quantitats que considera pendents i executi les resolucions judicials. El sindicat considera que mantenir obert el conflicte contribueix a empitjorar el clima laboral.

L’organització també qüestiona el recurs continuat a agents interins per cobrir les necessitats ordinàries del cos. Segons CSIF, la falta d’efectius obliga a modificar torns i utilitzar personal interí reiteradament per mantenir els serveis mínims. Per això reclama una planificació estable de la plantilla i garanties sobre la formació d’aquests agents.

Demanen saber la despesa en advocats externs

En paral·lel, CSIF ha registrat una petició d’accés a la informació pública per conèixer quant ha gastat l’Ajuntament de Palamós en advocats, assessors i serveis jurídics externs relacionats amb els conflictes laborals.

El sindicat demana els informes que justifiquen aquestes contractacions, la suposada insuficiència de mitjans municipals i les factures dels contractes menors adjudicats durant els darrers exercicis per a assessorament, recursos administratius i litigis relacionats amb la plantilla.

“Mentre la Policia Local afronta una manca d’efectius i problemes de cobertura dels serveis, l’Ajuntament ha d’explicar amb transparència quants diners públics està destinant a advocats i assessors externs i per què aquests recursos no s’estan utilitzant per solucionar el conflicte de fons”, sosté CSIF.

El sindicat admet que la negativa a fer hores extraordinàries pot generar inconvenients a la ciutadania, però defensa que els serveis ordinaris s’han de garantir amb una plantilla suficient i no dependre de la disponibilitat extraordinària dels agents.