Llàtzer Garcia estrenarà ''Grans Bardisses'' al Teatre de Salt

El festival acollirà l'obra "Grans Bardisses" sobre la mort i el dol

Segueix El Gerió Digital a Google

El Temporada Alta ha presentat aquest dilluns l’estrena de ‘Grans Bardisses’, el nou text escrit i dirigit per Llàtzer Garcia, que es podrà veure l’11 d’octubre al Teatre de Salt. Reconegut amb el XIX Premi Quim Masó el 2025, la peça és protagonitzada per Anna Alarcón, Clàudia Benito i Maria Casellas i aborda dos temes recurrents de Llàtzer Garcia, la mort i el dol. El muntatge s’havia d’estrenar al Festival Grec, però, es van cancel·lar les representacions. El Temporada Alta ha anunciat els vuit autors que s’enfrontaran al XVI Torneig de Dramatúrgia Catalana amb Àfrica Alonso, Elena Santiago, Elisenda Coll, Miquel Ferrer, Pau Vinyals, Roser Vilajosana, Tomàs Verdú i Xavi Morató. La gran final es farà el 30 de novembre.

El retorn de Llàtzer Garcia amb ‘Grans Bardisses’ presenta la trobada de tres germanes que passen la diada de Sant Jordi a la casa que va construir el seu pare, un espai carregat de records i absències. Un fet greu i inesperat capgira la trobada i situa els personatges davant la pèrdua i les conseqüències que aquesta deixa en els vincles familiars.

En aquesta ocasió, l’autor s’endinsa en el moment que la família protagonista pateix la tragèdia i acompanya també els personatges un any més tard, quan el procés de dol continua obert. L’obra s’estructura en tres parts i posa el focus en les relacions entre les germanes, en els silencis i en la manera com l’absència transforma els seus vincles.

En roda de premsa, Garcia ha explicat que és una obra sobre les relacions familiars. És una obra que arrenca amb un plantejament “quotidià” fins que apareix un “accident” que capgira l’argument amb l’aparició de la mort. “La mort està molt present en l’obra i ningú se n’adona fins que apareix de cop. Canvia l’acció de l’obra, l’espai escènic i les relacions”, ha detallat l’autor. “És un cant a la vida, però hi apareix la mort constantment. L’obra està enfadada amb la mort, no buscar acceptar-la”, ha afegit.

L’actriu Anna Alarcón ha explicat que a escena hi ha un “equilibri molt fràgil”. “Són impediments tota l’estona. Elles volen estar bé i busquen la vida. Són tres dones desarrelades. Els costa estar bé perquè la vida les porta cap a una deriva força tràgica”, ha apuntat Alarcón.

‘Grans Bardisses’ s’estrenarà al Temporada Alta i es podrà veure al Teatre Lliure del 25 de febrer al 21 de març.

XVI Torneig de Dramatúrgia Catalana

El festival ha donat detalls del XVI Torneig de Dramatúrgia Catalana que tornarà aquesta tardor a la Sala La Planeta. En aquesta ocasió els vuit autors i autores que s’enfrontaran seran Àfrica Alonso, Elena Santiago, Elisenda Coll, Miquel Ferrer, Pau Vinyals, Roser Vilajosana, Tomàs Verdú i Xavi Morató. En concret s’enfrontaran per parelles amb textos breus de nova creació, interpretats per actors i actrius professionals i amb el públic com a jurat. Els textos es presentaran sense revelar-ne l’autoria i, després de cada combat, els espectadors decidiran quina proposta passa a la ronda següent.

Els quatre combats eliminatoris, presentats per Meritxell Yanes, se celebraran entre el 5 d’octubre i el 2 de novembre, abans de les semifinals del 9 i el 16 de novembre i de la gran final, prevista per al 30 de novembre. Durant la roda de premsa han aplaudit que ja han passat pel torneig 124 autors durant les diferents edicions.

Com és habitual, el projecte manté el seu vessant educatiu amb la VIII edició del Torneig de dramatúrgia per a instituts, impulsat conjuntament amb Tramoia Cultura. Estudiants de 4t d’ESO i batxillerat de quatre centres de Girona i Salt treballaran la creació i l’escriptura de textos dramàtics amb l’acompanyament de professionals del sector i culminaran el procés amb una final a La Planeta, on els mateixos estudiants escolliran el text guanyador.

‘Llibràlegs: Selecció II’

Durant la roda de premsa el Temporada Alta ha presentat ‘Llibràlegs: Selecció II’, una nova selecció de textos breus estrenats en edicions anteriors del cicle. En aquesta ocasió, les peces seran de Marta Aran, Marta Buchaca, Pere Riera i Joan Yago i seran interpretades i dirigides per Meritxell Yanes i David Marcé, que s’incorpora al projecte.

La proposta manté l’essència amb què va néixer ‘Llibràlegs’: portar el teatre a les biblioteques i generar una relació de màxima proximitat entre intèrprets i públic. Es tracta de textos d’uns 12 minuts, amb dos personatges, que han de succeir en una biblioteca, sense efectes sonors o visual i amb alguna relació temàtica amb els llibres.

‘Llibràlegs: Selecció II’ es podrà veure en cinc biblioteques de Girona entre el 3 de novembre i l’1 de desembre, sempre en dimarts i a les 20 h. Les funcions passaran per les biblioteques Antònia Adroher, Ernest Lluch, Salvador Allende, Carles Rahola i Just M. Casero.

D’altra banda, el Temporada Alta ha recordat que la creació catalana manté un lloc central en la programació del festival. Així, en l’àmbit de la dramatúrgia textual, l’edició d’aquest any reuneix autors i autores de generacions i trajectòries diverses, entre els quals hi ha Jordi Oriol, Lluïsa Cunillé, Jordi Casanovas, Mario Gas, Carlota Gurt, Victòria Szpunberg, Ramon Madaula, Carmen Marfà, Yago Alonso, Mariona Esplugues o Carles Sans. “El conjunt ofereix una mostra àmplia de la literatura dramàtica escrita en català, tant de veus consolidades com de creadors que han anat guanyant presència en els darrers anys”, han assegurat des del Temporada Alta.

Aquesta presència es concreta en espectacles com ‘L’últim àtom’, de Jordi Oriol; ‘Göteborg’, de Jordi Casanovas; ‘Loop’, de Ramon Madaula; ‘Dinamarca’, de Lluïsa Cunillé i Albert Arribas; ‘Una aniquilació fallida’, de Carlota Gurt; ‘Permagel’, d’Eva Baltasar i Victòria Szpunberg; ‘Ovelles’, de Carmen Marfà i Yago Alonso; o ‘Dakota’, de Jordi Galceran i Marta Buchaca, entre altres propostes.

En total, Temporada Alta 2026 presenta 66 propostes de creació catalana en formats i llenguatges diversos.