Portbou renega del nou TAV a París

Suposa l'eliminació d'un Talgo i els trens hotels nocturns, fet que ho consideren perjudicial pel poble

Aquest diumenge, coincidint amb la inauguració de la línia directa del TAV entre Barcelona i París, ha passat l'últim Talgo per l'intercanviador de Portbou. L'alcalde del poble, Josep Lluís Salas, creu que el fet que des d'aquest 15 de desembre deixin de circular pel municipi els Talgo i els trens hotel nocturns "perjudicarà" el municipi.

"Portbou és una població que va néixer amb el ferrocarril i durant anys més del 70% dels veïns han viscut gràcies al tren, actualment més de la meitat del poble continuen vivint gràcies a això", ha assenyalat. En aquest sentit, Salas ha explicat que a una de les tres famílies que treballaven a l'intercanviador els han ofert anar a viure a Miranda de Ebro.

L'any 1968 es va construir l'intercanviador de Portbou que, durant dècades, ha permès viatjar des d'Espanya cap a Europa sense necessitat de canviar de tren. No obstant això, l'arribada dels TAV directes entre Barcelona i París a partir d'aquest diumenge, 15 de desembre, ha comportat alguns canvis en els trens internacionals que fins ara passaven per la via del tren convencional de Portbou. En concret, l'entrada en servei de la nova línia directe d'Alta Velocitat ha provocat que deixin de circular per Portbou el Talgo i el tren hotel nocturn perquè el servei que oferien aquests combois serà substituït pels nous trens d'alta velocitat.


L'intercanviador, unes instal·lacions que permeten variar el canvi d'amplada d'eix de les rodes per circular per la via ibèrica i l'europea, va ser una innovació quan es va posar en funcionament. Durant anys, diversos combois han circulat amb freqüència per aquestes vies. Des de l'Ajuntament de Portbou, l'alcalde del municipi, Josep Lluís Salas, creu que la desaparició d'aquests trens "perjudicarà" el municipi. "L'únic que desitgem és que si s'incrementa el tràfic de viatgers pel túnel del Pertús, augmenti també el tràfic de mercaderies per Portbou", ha explicat el batlle. Des del consistori, esperen que aquest perjudici pugui compensar-se mitjançant altres canals. L'ajuntament espera que el Departament de Territori i Sostenibilitat potenciï l'estació de trens de mercaderies del municipi, tal i com va apuntar el conseller de Territori, i es redueixi l'impacte del pas de camions pel centre del poble.

Salas també ha ressaltat la necessitat de completar el tercer rail entre Figueres i Portbou i permetre que diversos trens de mitja distància que surten des de Figueres, puguin fer-ho també des de Portbou per millorar el trànsit i la connexió del poble amb la resta del territori. "Creiem que potenciar el tràfic de rodalies ens pot ajudar perquè més de la meitat de la gent del poble viu del tren i hem d'intentar no perdre-ho sinó promocionar-ho", ha assenyalat Salas. Fins ara, tres famílies del poble treballaven a l'intercanviador. A "una de les famílies, que està formada per quatre membres, els han ofert anar a Miranda de Ebro", ha lamentat el batlle.