La Bisbal formarà artesans de la ceràmica per afavorir el relleu generacional al món rural

El Govern impulsa un programa gratuït de 300 hores amb 24 places

Segueix El Gerió Digital a Google

El Govern posa en marxa aquest setembre la primera edició de ‘l’Arrela’t a l’argila’, un programa pilot de formació intensiva de cinc setmanes en tècniques de ceràmica, a càrrec de mestres artesans de l’Escola de Ceràmica de la Bisbal, que prioritzarà els alumnes de comarques en risc de despoblament de tota Catalunya. L’objectiu és formar-los per mantenir aquests oficis vius, garantir el relleu generacional i que puguin retornar als seus municipis d’origen i diversificar l’economia local.

El curs és gratuït, subvencionat pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica dins del seu programa Arrelament i amb fons del Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. Els alumnes, que poden venir de tot Catalunya, només hauran de pagar l’allotjament al centre. Tanmateix, els que resideixin o siguin originaris d’11 comarques en risc de despoblament tindran un descompte del 40%. Es tracta de les comarques de l’Alt Urgell, Berguedà, les Garrigues, Lluçanès, Pallars Jussà, Priorat, Ribera d’Ebre, Ripollès, Segrià, Solsonès i Terra Alta.

El curs ofereix 24 places repartides en dos torns, del 14 de setembre al 27 d’octubre, i del 2 de novembre al 22 de desembre, i es dirigeix a graduats d’escoles d’art i disseny, estudiants de ceràmica i professionals d’oficis artístics. El programa consta de 300 hores de formació repartides en tres blocs: modelat i tècniques decoratives; funcionament del torn, i esmalts ceràmics. La formació es complementarà amb activitats paral·leles.

Després de l’estada, els participants tindran la capacitat de desenvolupar projectes relacionats amb la producció ceràmica i venda de peces; tallers i activitats formatives, projectes culturals i comunitaris, i iniciatives d’emprenedoria local.

El Govern destaca que el relleu generacional dels oficis artesans és “clau” per mantenir l’activitat econòmica als municipis rurals i preservar coneixements i tècniques “que formen part del patrimoni productiu del país”.

Pel que fa a l’espai escollit, l’Escola de Ceràmica de la Bisbal, el Govern apunta que s’ha consolidat com el centre de referència a Catalunya en la formació especialitzada en ceràmica i oficis ceràmics i fa valdre la seva ubicació a la Bisbal d’Empordà, “un dels principals nuclis ceràmics” del territori. A més a més, el centre compta amb instal·lacions i tallers equipats i té residència pròpia i és un Centre homologat pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC).

És per això que compta amb suport del Departament d’Empresa i Treball, mitjançant la Direcció General de Comerç i el Consorci de Comerç, Artesania i Moda, que n’ha fet difusió entre tots els municipis de les 11 comarques amb prioritat, com també entre els alumnes de les escoles de disseny i ceràmica i entre la comunitat artesana de Catalunya.

El nou curs de ceràmica s’emmarca en el Programa Arrelament, un instrument per a la fixació de població, l’equitat territorial i la igualtat d’oportunitats en els sistemes urbans que han enregistrat una pèrdua sostinguda de població entre els anys 2001 i 2022. Agrupen 121 municipis i actualment sumen 83.636 habitants. La gran majoria són petits municipis, de menys de 1.000 veïns, localitzats en les àrees més rurals del país.