Marc Puigtió renuncia a ser alcaldable d’ERC a Girona després dels àudios filtrats

Assumeix un “error greu” i diu que fa el pas per “dignitat i responsabilitat”

L’alcaldable d’ERC a Girona, Marc Puigtió, ha renunciat a ser el candidat dels republicans a la ciutat per “dignitat i responsabilitat” després de la filtració dels àudios. Puigtió admet que va cometre un “error greu” i que n’assumeix les conseqüències, però també li preocupa la “normalització” d’aquestes pràctiques en política, basades en “enregistrar, editar i difondre converses privades”.

El fins ara alcaldable subratlla que s’aparta perquè “el projecte” d’ERC a Girona és “més important” que ell, que no va assumir el repte de liderar-lo “per aferrar-se” a un lloc i perquè és “el més honest”. “Ho faig amb tristesa, però amb la tranquil·litat de no mirar cap a una altra banda quan les coses es compliquen”, afirma.

Puigtió ha admès que aquest dijous “no és un dia fàcil” per a ell, i que ha pres la decisió de renunciar a ser alcaldable d’ERC després de “pensar-hi molt”, de parlar amb els qui estima i de preguntar-se què era “el més honest per a Girona”, pel projecte dels republicans a la ciutat i de tothom qui li ha “fet confiança”.

El fins ara candidat assegura que, durant aquests mesos, com a cap de llista d’ERC, ha intentat “construir una cosa diferent” a la ciutat. Un projecte, precisa, en el qual no ha deixat de creure i que es basa a posar Girona “al centre”. “Un projecte d’Esquerra que obrís portes, que sumés persones diverses i que busqués aportar valor a la ciutat. Perquè crec que pot funcionar millor i perquè també vull deixar una Girona millor als meus fills”, afirma.

En un escrit que ha llegit, Puigtió no amaga que els “àudios privats, editats i fora de context” que ha difós el perfil d’Instagram Girona Perduda han provocat “malestar”. Admet que va cometre “un error greu”, que l’assumeix “sense matisos” i, com ja va fer a la carta dirigida a la militància, reitera les seves disculpes a totes les persones que s’hagin sentit “decebudes, ferides o incòmodes”.

En aquests retalls d’àudios, Puigtió deia que volia “fotre fora” tots els regidors actuals de l’Ajuntament, i que incloïa el logotip d’Esquerra als actes que organitzava des de la plataforma Moviment Gironí -de la qual n’és l’artífex- perquè el partit és qui havia de “pagar la festa”. La seva difusió a xarxes socials, i el rebombori que es va generar, han suposat que ERC li obrís un expedient intern.

El fins ara alcaldable assegura que, precisament, perquè sempre ha “defensat” una política exigent, ara li pertoca ser-ho amb ell mateix. I que renuncia a ser candidat a les municipals per “dignitat i responsabilitat”. “No vaig assumir el repte de liderar el projecte d’Esquerra a Girona per aferrar-me a cap lloc”, afirma en declaracions a l’ACN. “Ho vaig fer perquè pensava que podia ser útil als veïns i veïnes; i precisament perquè el projecte és més important que jo, crec que el més honest és deixar aquesta responsabilitat”, afegeix.

Converses privades

Marc Puigtió no amaga, però, que li preocupa “la normalització” de les pràctiques que ha fet servir el perfil d’Instagram per desacreditar-lo. “D’una manera de fer política basada a enregistrar, editar i difondre converses privades amb una intenció política”, precisa. “Crec sincerament que això no ajuda a fer millor la política”, afirma Puigtió, sense amagar que aquesta manera de fer no “rebaixa” la seva “responsabilitat”.

“L’error és meu, i soc jo qui ha de prendre decisions i assumir-ne les conseqüències”, subratlla el fins ara alcaldable d’ERC a Girona. Marc Puigtió reitera que, per davant de les persones, hi ha el projecte de partit. I que, per això, renuncia a ser candidat “amb tristesa”, però també “amb la tranquil·litat que assumir responsabilitats vol dir exactament això: no mirar cap a una altra banda quan les coses es compliquen”.

“Quan es va equivocar, no es va amagar”

Al seu escrit, Puigtió també dedica un apartat al pla personal. Subratlla que, sobretot, aquest dijous pensa especialment en els seus dos fills. “Potser algun dia em preguntaran què va passar, i jo els explicaré que el seu pare es va equivocar. Però quan es va equivocar, no es va amagar. Va donar la cara, va assumir la responsabilitat i va prendre la decisió que creia més honesta”, afirma.

“Els explicaré que en política això no sempre passa, però que la dignitat no consisteix a no equivocar-se mai”, continua el fins ara alcaldable, en referència als seus fills. “La dignitat consisteix a saber què fas quan t’has equivocat”, afegeix.

Puigtió conclou el text subratllant que tanca etapa com a cap de llista “amb respecte”, però també “amb dolor i amb responsabilitat”. “Continuo pensant que aquesta ciutat, que tant estimo, mereix més ambició, més cura i més esperança”, diu en referència a Girona. I conclou: “També continuaré defensant, des d’on em pertoqui, que la política ha de servir per millorar la vida de la gent; amb aquesta convicció, faig aquest pas”.

Per la mínima

Marc Puigtió va ser escollit alcaldable d’ERC a Girona el setembre de l’any passat en una votació ajustada per la mínima. De fet, es va imposar a les primàries amb tan sols un vot de diferència a l’altre candidat, Adam Manyé. L’aparició d’una butlleta on hi havia una enganxina damunt el nom de Manyé, i que es va declarar nul·la, va obrir una crisi interna i va acabar dirimint-se a la Comissió de Garanties d’ERC, que va ratificar Puigtió com a alcaldable.

A principis d’any, més de la meitat dels militants d’Esquerra a la ciutat -afins a Puigtió- van presentar una moció de censura contra l’anterior executiva local, que va acabar dimitint per evitar la votació. Al febrer, ERC Girona va escollir la nova executiva i aquest juny, la militància va avalar que Puigtió concorregués a les municipals del 2027 fent servir les sigles del partit al costat de les de la plataforma Moviment Gironí.

Ara, després que Puigtió hagi renunciat a ser alcaldable, ERC obrirà un procés per nomenar nou cap de llista a la ciutat per a les eleccions del maig del 2027. En paral·lel, aquest setembre Moviment Gironí també celebrarà una assemblea per decidir quins són els propers passos que farà la plataforma. Puigtió es manté com a militant d’ERC.