Girona queda fora del nou mapa estatal d’autobusos i alcaldes denuncien ''menysteniment''

La demarcació no apareix en cap dels 31 nous corredors dissenyats pel Ministeri de Transports

Les comarques gironines han quedat fora dels 31 nous corredors estatals de transport regular de viatgers per carretera que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible sotmetrà pròximament a informació pública. La decisió ha provocat les crítiques immediates dels alcaldes de Girona i Figueres, que denuncien un nou greuge en matèria de connectivitat respecte a la resta de l’Estat.

El Ministeri completarà així el futur nou mapa concessional d’autobusos, que estarà format per 34 corredors i donarà servei a 1.682 municipis a través de 600 rutes, amb un total de 2.294 parades i prop de 31 milions de viatgers anuals.

Malgrat que Barcelona apareix integrada en diversos corredors de llarg recorregut, la demarcació de Girona no figura en cap dels 31 avantprojectes que ara s’exposaran al públic. Entre les noves connexions hi ha eixos com Barcelona-Huesca, Terol-Castelló-Barcelona, Pontevedra-Sant Sebastià-Barcelona, Santiago de Compostel·la-Bilbao-Barcelona o Sevilla-Màlaga-Barcelona.

La situació ha generat malestar entre diversos representants polítics gironins. L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha criticat la decisió a través de les xarxes socials dirigint-se directament al ministre Óscar Puente: “Senyor Óscar Puente, podien haver avisat que a Girona ens consideraven una República Independent en la connectivitat amb autobús amb la resta de l’Estat (i de passada tornar la part proporcional d’impostos)”.

Per la seva banda, l’alcalde de Figueres, Jordi Masquef, ha qualificat la situació d’“inadmissible”. “D’això en diem cornuts i pagar el beure o ser els paga fantes de l’Estat. És inadmissible aquest menysteniment envers les comarques gironines: l’única província que no té corredor d’autobusos”, ha afirmat.

34 corredors a tot l’Estat

El secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, ha defensat que el procés d’informació pública serveix per “conèixer opinions per millorar aquest mapa concessional” i ha assegurat que el nou model manté totes les parades i freqüències actuals.

Segons el Ministeri, la reforma pretén millorar l’eficiència del sistema potenciant les rutes directes entre grans ciutats, reduint temps de viatge i afavorint la intermodalitat amb altres mitjans de transport.

Els nous contractes també comportaran, segons les previsions estatals, una reducció mitjana del 22% en les tarifes per als usuaris.

Informació pública i licitacions

Els 31 avantprojectes s’exposaran durant trenta dies hàbils perquè ciutadans, administracions i entitats puguin presentar al·legacions. Paral·lelament, el Ministeri demanarà informes a les comunitats autònomes afectades i al Consell Nacional de Transports Terrestres.

Un cop estudiades les aportacions, els corredors s’elevaran al Consell de Ministres per a la seva aprovació definitiva i posteriorment s’iniciarà el procés de licitació.

Els nous contractes tindran una durada d’entre set i deu anys i el Ministeri preveu que tots els corredors estiguin adjudicats abans de dos anys, tal com estableix la Llei de Mobilitat Sostenible.

El Govern espanyol defensa que el nou model permetrà modernitzar el transport per carretera, incorporar vehicles de baixes emissions, avançar en la digitalització dels serveis i millorar la informació en temps real als usuaris mitjançant un sistema centralitzat de gestió que hauria d’entrar en funcionament a finals del 2027.

Malgrat aquests objectius, l’absència de qualsevol corredor amb origen, destinació o pas per la demarcació de Girona ha situat les comarques gironines al centre de la polèmica abans fins i tot que s’obri el període oficial d’al·legacions.