El castell de Púbol explora la relació entre Salvador Dalí i el fotògraf Horst

La mostra compta amb dues peces de roba inèdites i una fotografia de Gala retocada

La Fundació Gala Salvador Dalí ha inaugurat una nova exposició temporal al castell de Púbol (Baix Empordà) centrada en la relació entre Salvador Dalí i el fotògraf Horst P. Horst. La mostra posa el focus en la moda i en la manera com el vestuari es convertia en un instrument de projecció pública per a Dalí i Gala.

La directora dels museus, Montse Aguer, ha explicat que l’exposició “parla de moda i de com el vestuari transmet un conjunt de missatges”, destacant que tant Dalí com Gala cuidaven amb detall la imatge que projectaven. Segons Aguer, la parella era “precursora” en la construcció de la seva identitat a través de la indumentària i col·laborava amb dissenyadors de prestigi com Coco Chanel o Gucci.

La mostra s’estrena coincidint amb el 30è aniversari de l’obertura al públic del castell de Púbol, que es compleix aquest 2026. El president de la fundació, Jordi Mercader, ha remarcat que aquest equipament ha permès difondre la figura de Gala i la seva visió del feminisme, així com reivindicar el paper de la moda i la fotografia dins la trajectòria artística de la parella.

Peces inèdites i etapa americana

L’exposició inclou dues peces de roba inèdites, restaurades especialment per a l’ocasió. Una és una jaqueta de Dalí que va portar sovint a finals dels anys quaranta i que apareix en diverses fotografies de Horst. També s’hi mostren dues jaquetes de Gala confeccionades a mà pel dissenyador Arthur Folkenstein, figura destacada del cercle artístic novaiorquès, que evidencien l’etapa americana del matrimoni.

Una altra de les novetats és una fotografia de Gala retocada pel mateix Dalí, que va intervenir-hi pictòricament per embellir-la. Segons la cocreadora de la mostra, Bea Crespo, aquesta pràctica evidencia com el pintor “es va avançar” a tècniques actuals d’edició d’imatge.

La relació entre Dalí i Horst es va iniciar als anys trenta i, segons Crespo, va ser “molt estreta” en un moment en què les fronteres entre disciplines artístiques eren difuses i fotografia, moda i pintura convivien en un mateix espai creatiu.

L’exposició també inclou l’oli ‘Desmaterialització del propi nas de Neró’ (1947), obra que combina referències al classicisme i al Renaixement amb l’impacte simbòlic de l’explosió de la bomba d’Hiroshima.

La mostra es pot visitar des d’aquest dimarts al castell de Púbol i romandrà oberta fins al 6 de gener de 2027.