Els pagesos mantenen els talls a l’Alt Empordà després de la reunió fallida amb Ordeig

Els agricultors decideixen fer una segona nit a l’AP-7 i exigeixen aturar l’acord amb Mercosur

Els pagesos gironins han decidit mantenir el tall de l’AP-7 a l’altura de Pontós (Alt Empordà) i fer-hi una segona nit de mobilització, després que la reunió amb el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, no hagi servit per desencallar el conflicte o satisfer les demandes del sector. Els agricultors consideren insuficients els compromisos expressats pel titular del departament i reiteren que l’objectiu és aturar l’acord comercial entre la Unió Europea i Mercosur.

La trobada, celebrada aquest divendres a Reus, s’ha produït en un context de protestes generalitzades del sector primari arreu de Catalunya, amb talls viaris i concentracions per denunciar l’impacte que l’acord pot tenir sobre la pagesia. A les assemblees celebrades als diferents punts de bloqueig, els pagesos han acordat continuar les mobilitzacions almenys fins dilluns, a l’espera d’una resposta més clara de les administracions.

A l’Alt Empordà, els manifestants han remarcat que “no hi ha pressa per aixecar els talls” i han fet una crida a la ciutadania perquè s’hi sumi, defensant que es tracta d’una protesta que afecta el conjunt del territori. La mobilització a Pontós s’emmarca en les accions impulsades pel col·lectiu Revolta Pagesa, que lidera part de les protestes.

Durant la reunió, Ordeig ha defensat que amb el pacte UE-Mercosur “qui més guanya és Catalunya” pel seu potencial exportador, però ha admès la preocupació per l’afectació a sectors com la mel, l’arròs i part de la producció càrnia. El conseller ha subratllat que la Generalitat no té competències directes sobre l’acord, però s’ha compromès a reclamar clàusules mirall, mesures de salvaguarda i controls fronterers, amb l’objectiu que els productes importats compleixin els mateixos estàndards que els exigits als productors europeus.

Malgrat aquest posicionament, els pagesos han exigit gestos més contundents. A la reunió, els representants del sector van donar un termini de quatre hores al conseller perquè confirmés si els acompanyaria a Madrid per pressionar el govern espanyol contra l’acord. En no obtenir una resposta immediata, han optat per mantenir els bloqueigs.

El conseller també ha demanat responsabilitat als manifestants, especialment pel tall del port de Tarragona, alertant de possibles afectacions al subministrament de cereals i pinso. Des del sector, però, s’ha respost que no hi ha risc imminent per a les granges i que la protesta continuarà fins que s’atenguin les seves reivindicacions.

Les decisions definitives sobre la continuïtat de les mobilitzacions es prendran en assemblea als diferents punts de tall, un cop els pagesos rebin una nova comunicació del conseller, que s’ha compromès a mantenir el contacte amb els representants del sector.