Girona aprova el pressupost municipal amb tota l'oposició en contra

El PSC retreu que s'incrementin els ingressos "amb multes i sancions" i Vox critica la despesa de personal

El plenari de Girona ha donat llum verda als pressupostos municipals per aquest 2026 aquest dimecres a la tarda en una sessió extraordinària. La votació ha comptat amb el suport de les tres formacions al govern local: Guanyem Girona, Junts i ERC, mentre que el PSC i Vox hi han votat en contra. El regidor del PP no ha anat al ple per motius de salut.

Des dels socialistes han justificat la negativa perquè creuen que hi ha “manca d’ambició” i retreuen que l’increment d’ingressos arribi per la via de “multes i sancions”. Per la seva banda, el regidor de Vox ha criticat el govern local que bona part dels diners es dediquin “a mantenir una estructura cada vegada més pesada” en comptes de buscar una administració “eficient”.

El plenari de Girona ha començat puntualment a les cinc de la tarda amb l’alcalde, Lluc Salellas, excusant quatre regidors que no podrien assistir-hi, entre ells el portaveu i únic regidor del PP, Jaume Veray, que s’ha absentat per motius de salut. La sessió extraordinària tenia un únic punt: l’aprovació del pressupost municipal per aquest 2026.

La tinent d’alcaldia d’Hisenda, Sílvia Aliu, ha arrencat la defensa dels comptes recordant que enguany el pressupost incrementa un 3% i que el projecte elaborat per l’equip de govern preveu “invertir per cuidar la ciutat”, millorar-la i projectar-la cap al futur. En aquest sentit, Aliu ha recordat que l’habitatge és “el marc central” i per això enguany mantindran partides en compra de pisos, construcció de nous blocs i rehabilitació de domicilis.

Una altra línia mestra que ha destacat la tinenta d’alcaldia és la seguretat. Assegura que el 2026 enfortiran el cos de la Policia Municipal de Girona“amb més recursos” i la planificació d’incorporar nous agents per als pròxims anys. A més, afegeix que el consistori “activarà mecanismes” per agilitzar els relleus en casos de jubilació dels agents i s’incrementarà la tecnologia a l’abast del cos municipal.

Aliu ha reiterat que el 2026 serà “l’any de les inversions” a la ciutat i per això ha recordat que asfaltaran carrers, milloraran places i altres espais públics i rehabilitaran centres cívics. Es faran millores en l’accessibilitat i s’invertirà més en cultura. En total hi haurà 8,9 milions d’euros en inversions dels 170 que té el pressupost.

Falten “projectes transformadors”

Malgrat tot, des de l’oposició han criticat el projecte anunciat per Guanyem Girona, Junts i ERC. Des del principal partit de l’oposició, el PSC, critiquen que els comptes no tenen “projectes transformadors” més enllà de les inversions previstes dins del Pla de Barris. La portaveu de la formació, Bea Esporrín, també es mostra crítica en el segon capítol dels comptes municipals perquè creu que el consistori “fa dos anys que injecta diners” en recollida de residus i neteja però “no es veuen els resultats”.

Per últim, Esporrín ha lamentat que l’increment del capítol d’ingressos que té el pressupost del 2026 provingui principalment d’un augment de les multes i sancions. “En dos anys hem passat de recaptar 4 milions d’euros en multes a ingressar-ne 6”, ha assegurat la regidora socialista. Per això creu que l’augment del pressupost és a canvi de “més pressió fiscal” sobre la ciutadania sense que hi hagi una millora en els serveis.

El portaveu de Vox, Francisco Javier Domínguez, ha criticat els diners que l’Ajuntament de Girona dedicarà al capítol primer i, concretament, a la despesa de personal. “Aquest model sosté una estructura que cada vegada és més pesada”, afirma Domínguez. Per això assegura que la seva formació vol treballar per “una administració més eficient” que dediqui més diners a inversions a la via pública.

Francisco Javier Domínguez també ha criticat que l’equip de govern de Guanyem, Junts i ERC dediqui massa diners a subvencions nominals en comptes de fer-les a lliure concurrència. Finalment, s’ha votat el pressupost, que ha tirat endavant amb els 16 vots favorables dels regidors de Guanyem Girona, Junts i ERC (un dels representants de Guanyem no ha assistit al ple) davant els set vots en contra de l’oposició (sis del PSC i un de Vox).