Com seria una ciutat amb el 100% de vehicles elèctrics?

Territori i Sostenibilitat farà una demostració a Barcelona

El Departament de Territori i Sostenibilitat participarà aquest diumenge, de 10h a 14h, en el projecte “Electric Vehicle Large Scale Demostration” (EV-LSD), una demostració de quins són els nivells de contaminació en l’aire i acústics en una ciutat si hi circulen vehicles amb gasolina i gasoil o si hi circulen vehicles 100% elèctrics. La prova es farà dins de la major fira europea del vehicle elèctric, EVS27 i actes previs d’Expoelèctric 2013, que se celebra aquest cap de setmana a l’Arc del Triomf de Barcelona. El Departament també participa al 27è Simposi del Vehicle Elèctric, que es farà del 18 al 20 de novembre al recinte Gran Via de Fira de Barcelona, i que reunirà als líders del sector en l’àmbit acadèmic, governamental i industrial que exploraran els reptes que comporta el canvi de paradigma cap a una mobilitat més sostenible.
 
Per realitzar la prova, la Direcció General de Qualitat Ambiental (DGQA) ha instal·lat ja des de dijous passat una unitat mòbil de vigilància de la contaminació atmosfèrica a la cruïlla entre el carrer de Roger de Flor i el carrer d’Almogàvers, que mesura la qualitat de l’aire que respiren els ciutadans i, en concret, els contaminants urbans que més problemes de salut generen, com el diòxid de nitrògen (NO2) i les partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10). I per mesurar els nivells de soroll que es reben per part dels vehicles ja ha fet mesures de dos dies festius abans de la prova.
 
Així mateix, s’han fet mesuraments de soroll de la càrrega de contenidors d’un camió de la brossa i l’arribada, parada i sortida d’un autobús, en ambdós casos vehicles de combustió, per comparar-los amb les mateixes situacions el dia de la prova, amb un camió de la brossa i un autobús urbà elèctrics.
 
Els nivells de concentració a l’aire dels diferents contaminants mesurats i els nivells de qualitat acústica durant la prova EV-LSD es compararan gràficament amb els nivells enregistrats durant les mateixes hores del diumenge anterior a la prova. Un cop realitzats els assajos, es donaran els resultats i les conclusions.
 
La directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, explica que “hores d’ara ningú dubta que el benefici principal dels vehicles elèctrics en entorns urbans és la millora de la qualitat de l’aire de les grans aglomeracions urbanes que, gairebé arreu del món superen els nivells de contaminació que recomana l’Organització Mundial de la Salut.
 
D’altra banda, i de dilluns a dimecres de la setmana vinent, se celebra també a Barcelona per primera vegada el 27è Simposi del Vehicle Elèctric, el major congrés mundial dedicat a aquest sector i que té com a objectiu apropar a la ciutadania el vehicle elèctric de zero emissions. Des de la DGQA s’ha col·laborat en l’estand que la Generalitat ubicarà a la fira, i amb el qual es vol fer conèixer que el vehicle elèctric és una peça clau en les polítiques de millora de la qualitat de l’aire impulsades des del Pla de millora de la qualitat de l’aire. Ara per ara, els vehicles elèctrics tenen un 30% de descompte en els peatges de les vies de titularitat de la Generalitat, faciliten l’obtenció del distintiu de flotes i també són un barem per a l’ús dels carrils d’alta ocupació. Des de la DGQA també s’està treballant amb les administracions locals que han signat l’acord de municipis per un aire més net perquè incloguin mesures de mobilitat positiva i de fiscalitat favorable per a aquests vehicles.