Un investigador de la UdG obté 2 MEUR d’un ajut europeu per a recerca en disseny d’enzims

Els ERC Consolidator Grants són un dels programes més prestigiosos d'Europa

L’investigador de la Universitat de Girona (UdG), Marc Garcia-Borràs ha rebut un ajut de 2 milions d’euros per a l’estudi i el disseny computacional d’enzims. En concret, la injecció econòmica li permetrà desenvolupar el projecte BioReInt, dedicat a crear noves eines computacionals per dissenyar enzims capaços de catalitzar reaccions que no existeixen a la natura. L’ajut que ha rebut, l’ERC Consolidator Grant, és un dels més prestigiosos i competitius del Consell Europeu de Recerca, i té una durada de cinc anys. Garcia-Borràs és co-investigador principal del grup CompBioCat de l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) i podrà començar la seva recerca a partir del 2026.

Els ERC Consolidator Grants són un dels programes més exigents i prestigiosos de suport a la recerca d’excel·lència a Europa, segons destaca la UdG en un comunicat. S’adrecen a investigadors amb trajectòries consolidades i amb entre set i dotze anys d’experiència postdoctoral. L’objectiu és impulsar projectes científics innovadors, d’alt risc i alt impacte.

La competitivitat és molt elevada: en la convocatòria d’enguany s’han presentat 3.121 propostes i només 354 han estat seleccionades (un 11% del total).

El projecte ‘BioReInt – Controlling Highly Reactive Intermediates in Enzyme Catalysis through Precision Confinement 101232334’ desenvoluparà un marc computacional avançat per dissenyar enzims capaços de catalitzar reaccions noves a la natura, especialment aquelles que impliquen intermediaris altament reactius.

La recerca combinarà una comprensió mecanística profunda de la catàlisi enzimàtica amb eines d’intel·ligència artificial i estratègies inspirades en els processos evolutius naturals.

L’objectiu és crear entorns enzimàtics confinats i polaritzats que estabilitzin espècies reactives i en controlin el comportament, obrint noves vies per a la química sostenible, la biotecnologia i la síntesi farmacèutica.

El treball es desenvoluparà al grup CompBioCat, liderat pels investigadors Marc Garcia-Borràs i Ferran Feixas, i inclourà col·laboracions amb estudiosos internacionals especialitzats en camps complementaris. Aquestes sinergies reforçaran el caràcter interdisciplinari del projecte i facilitaran la validació i transferència del coneixement generat.

“Reconeixement de màxima excel·lència”

“L’obtenció d’un ERC Consolidator Grant suposa un reconeixement de màxima excel·lència científica i situa la UdG i l’IQCC en l’escena global de la recerca d’elit”, ha remarcat la UdG.

Així, l’ajut contribuirà a atraure talent jove, formar nous doctors, establir noves col·laboracions internacionals i impulsar línies de treball amb un alt potencial transformador en química sostenible, catàlisi i biotecnologia.

El doctor Marc Garcia-Borràs és investigador Ramon y Cajal a la UdG i s’incorporarà com a professor ICREA a partir del febrer de 2026. Especialista en química computacional i disseny de biocatalitzadors, ha publicat més de 90 articles en revistes d’alt impacte com Science, Nature Chemistry i Nature Catalysis. També ha col·laborat amb grups punters internacionals, inclòs el laboratori de la professora Frances H. Arnold, Premi Nobel 2018. Així mateix, dirigeix un grup de recerca a la UdG dedicat a entendre i controlar la reactivitat enzimàtica mitjançant noves eines metodològiques i computacionals.