El Gran Circ de Nadal porta a Girona la producció ''més complexa'' amb Peter Pan sobre gel

S'han programat dinou funcions repartides en nou dies

Un any més -i ja en són dotze edicions- el Gran Circ de Nadal torna a Girona. “No inventem res però també ho inventem tot”, explica Matabosch, recordant la tradició d’aquests espectacles a països com França, Holanda i Alemanya, però també en referència al fet que, aquest 2025, el circ de Girona es reinventa. Perquè per primera vegada, l’espectacle tindrà un fil argumental.

El Gran Circ de Nadal portarà la història original de Peter Pan que l’escriptor anglès James Matthew Barrie va escriure el 1904. Per a Matabosch, president de Circus Arts Foundation, el relat sintetitza “l’ànima” dels qui treballen al món del circ, perquè a cada espectacle, el seu equip transita “entre ser algú madur i gran per fer una producció seriosa, però sense perdre l’ànima d’infant”.

Per a aquest Peter Pan, el Circ de Nadal recupera la pista de gel que ja ha portat a Girona en tres ocasions anteriors. I ho farà sota una carpa nova, amb capacitat per a 1.250 espectadors, que ja s’està aixecant a l’esplanada de La Copa i que destaca per incorporar un gran arc gegant de 16 metres d’altura que en sostindrà la cúpula octogonal.

Genís Matabosch admet que l’espectacle d’aquest 2025 és “la producció de més complexitat” que ha creat Circus Arts Foundation perquè fusionarà fins a quatre ingredients diferents: el patinatge artístic, el risc del circ sobre gel, la màgia del circ convencional i els ritmes de la música en viu. Durant les dues hores de durada de l’espectacle, creat específicament per veure’s a Girona, sota la carpa hi passaran fins a 24 artistes internacionals, que explicaran la història del nen que no volia créixer i l’univers que envolta la Terra de Mai-més.

L’artífex del Gran Circ de Nadal explica que el relat de Peter Pan s’explicarà a través “del diàleg visual” i d’una veu en off que n’anirà resseguint els diferents capítols. Per a l’espectacle, s’han creat més de 180 vestits, un decorat monumental d’un vaixell pirata de 10 metres i s’han concebut diferents efectes especials (com pluja de bombolles, marees de fum, pirotècnia freda o projeccions de gran format).

Entre els artistes internacionals que acompanyaran Peter Pan i Wendy al llarg del viatge, n’hi haurà d’arribats de França, Mèxic, Ucraïna, Xile, Romania o Brasil. Oferiran números com arriscats vols al trapezi volant amb patins de gel, acrobàcies inversemblants, malabarismes d’alta velocitat, salts amb corda sobre gel o monocicles.

“Universos de contrast”

Matabosch destaca, precisament, que el relat de James Matthew Barrie “encaixa bé” amb una producció de circ, perquè és ple “d’universos diversos i de contrast”. Des de l’habitació de la família Darling al Londres del 1900 fins al vaixell pirata del capità Ganxut, el campament dels indis o la llar dels nens perduts.

I per posar un exemple d’aquest món de fantasia que recrearà el Gran Circ de Nadal, Matabosch explica com el madrileny Javier Urbina -conegut com ‘The Lord of the bubbles’- omplirà de bombolles la pista per crear el fons marí on viuen les sirenes de Mai-més.

Més de 14.000 entrades

Peter Pan sobre gel marcarà també una edició amb rècord de funcions del Gran Circ de Nadal. Se n’han programades fins a dinou -tres de les quals, afegides fa poc- repartides en nou dies, entre Sant Esteve i el 4 de gener. A hores d’ara ja s’han venut 14.027 de les localitats i l’objectiu, assenyala Matabosch, és que aquest 2025 per primer cop se superin les 20.000. A més, una de les funcions -la del dimarts 30 de desembre a les set de la tarda- serà exclusiva per a persones amb pocs recursos econòmics (gràcies als Rotary Club gironins, que n’han apadrinat les 1.250 entrades).

Matabosch subratlla que l’objectiu de l’espectacle és “reivindicar l’excel·lència del circ” -un art que encara es menysté massa sovint- i al mateix temps oferir una proposta “intergeneracional”.

A més, el president de Circus Arts Foundation -que també organitza l’Elefant d’Or i les Nits de Circ- subratlla que la seva voluntat és que cada producció tingui “personalitat”. Per això, precisa que el Peter Pan sobre gel ha nascut “d’escoltar els espectadors” de l’anterior edició.

“L’espectacle té un fil conductor”, admet. I sobre mantenir-lo en edicions futures, deixa la porta oberta: “Veurem què passa després”.

L’espectacle, amb orquestra en viu de set músics, ha suposat més d’un any de feina amb coreògrafs, escenògrafs, il·luminadors, compositors i dissenyadors de vestuari. La vicealcaldessa de Girona, Gemma Geis, ha destacat la voluntat “d’innovar” i que les funcions “permeten gaudir del Nadal en família”.