Més de 150 persones participen en un simulacre d'accident al Cremallera de Núria

L'exercici s'ha efectuat a l'entrada del túnel del Roc d'en Dui

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Protecció Civil han organitzat aquest dijous al matí un simulacre d’accident al Cremallera de Núria a causa d’una esllavissada a l’entrada del túnel Roc d’en Dui. A l’exercici hi ha participat més de 150 persones, entre personal d’FGC, cossos d’emergències i seguretat i figurants.

L’incident ha afectat un tren cremallera i ha obligat a interrompre la circulació i a evacuar els passatgers. L’exercici s’ha fet en un punt de la línia d’una “complexitat important”, entre Queralbs i Vall de Núria. El simulacre ha servit per provar el Pla d’Autoprotecció del cremallera, homologat el mes d’abril, i treballar la coordinació dels equips d’emergència. S’ha activat en fase d’alerta el pla Ferrocat.

El simulacre d’esllavissada ha afectat el segon dels tres cotxes -vagons- del Cremallera de Núria i ha quedat atrapat a l’interior del túnel Roc d’en Dui. Això ha dificultat l’accés i el rescat de la quarantena de persones accidentades, que presentaven ferides de diversa gravetat -28 lleus (inclòs el maquinista), 8 menys greus i 7 greus-. L’àrea sanitària i el centre de comandament avançat s’ha constituït a l’aparcament de l’estació de Queralbs.

El gerent de l’explotació de la Vall de Núria, Toni Casals, ha explicat a l’ACN que cada any fan simulacres d’aquestes característiques per “estar el més ben preparats possibles per afrontar situacions d’emergència”. En aquest cas, ha detallat Casals, s’ha buscat “una complexitat bastant important” situant l’esllavissada a l’entrada del túnel Roc d’en Dui, ja que “és un entorn de muntanya que ja es troba a dins de l’àmbit del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i Freser i on l’accessibilitat no és fàcil”.

Casals ha dit que l’exercici d’aquest dijous els ha servit per posar a prova el Pla d’Autoprotecció del Cremallera (PAU), que es va homologar el mes d’abril passat, però també per avaluar “les infraestructures, els equipaments, les instal·lacions del túnel, la via pròpiament dita i el tren”. Alhora, ha remarcat, aquests simulacres són molt importants “per veure la interacció del personal de Ferrocarrils i la coordinació amb els cossos d’emergències i seguretat”.

Per la seva banda, Carles Domingo, tècnic de Protecció Civil a Girona, ha detallat que un dels aspectes que els interessa avaluar és el temps que triguen els serveis d’emergències en arribar al lloc del sinistre, que és una zona de difícil accés. “Avui en dia és molt fàcil calcular el temps d’arribar per carretera d’un lloc a un altre, però realment els tempos que ens interessen són des de l’últim punt de carretera oberta fins al lloc de l’accident”, ha detallat Domingo.

El tècnic de Protecció Civil ha explicat que per al simulacre han comptat amb la participació d’una cinquantena d’estudiants de graus d’emergències de l’Institut Narcís Xifra i de la Universitat de Girona. “D’aquesta manera, tenim uns figurants que ja tenen un coneixement d’emergències i de com desenvolupar el paper quan els hi assignen una patologia” ha explicat Domingo. A més, ha dit que també es trien alguns estudiants que tinguin certs coneixements en psicologia perquè es posin en el paper dels afectats que no són ferits.

Triage dels ferits

El SEM, que ha desplegat 53 professionals i 17 unitats, ha estat l’encarregat d’oferir assistència sanitària a les gairebé 50 persones afectades pel simulacre d’accident. Quan la primera ambulància ha arribat al lloc, ha ampliat informació de la situació a la Central de Coordinació Sanitària CECOS per iniciar el protocol d’Incident de Múltiples Afectats. Paral·lelament, s’ha definit l’abordatge de l’incident i s’ha definit l’estratègia per resoldre l’emergència.

L’equip d’Emergències Mèdiques ha realitzat el desplegament de l’Àrea Sanitària Mòbil (ASM) des d’on s’ha fet el triatge avançat per ordenar la prioritat d’assistència i evacuació. S’han diferenciat tres zones en funció de la gravetat dels afectats. Tot seguit, s’ha procedit a l’estabilització i aplicació del tractament als pacients per poder-los traslladar al centre sanitari adient en funció de la gravetat i patologia. El SEM també ha activat l’equip de psicòlegs per oferir assistència als afectats i als seus familiars.

A més, s’ha fet servir la plataforma informàtica de gestió d’afectats que permet fer una traçabilitat de tots els implicats en el sinistre, des del moment que entren en contacte amb el SEM fins que són derivats als centres sanitaris. Això permet treballar amb una llista única a temps real entre els diferents punts de gestió de l’emergència.

La gestió de l’emergència per part d’FGC

Una vintena de treballadors del Cremallera de Núria d’FGC han participat en el simulacre amb el suport organització de l’àrea de Protecció Civil d’FGC Operadora. El personal del cremallera ha gestionat l’emergència, tant des del lloc dels fets al túnel del Roc del Dui com també des del Centre de Regulació del Cremallera. En aquest punt s’han fet comunicacions contínues amb els agents d’ajuda externa -112 i CECAT- i s’han coordinat tots els equips interns disponibles. En la gestió de l’emergència també hi ha intervingut personal de l’estructura de FGC Turisme.

Posar a prova la coordinació entre els grups actuants

L’exercici també ha servit per posar a prova les accions que els serveis d’emergències realitzarien en un accident d’aquestes característiques, i estudiar la coordinació entre els diferents grups actuants durant el sinistre. Els Bombers han accedit a la zona de l’accident, tant per la boca sud del túnel del Roc d’en Dui com per una de les galeries, i han iniciat les tasques de recerca i rescat de les víctimes. Posteriorment, s’ha fet triatge i evacuació de les persones ferides, en llitera, fora de la zona calenta, fins a l’àrea sanitària per poder ser ateses pel SEM.

Per al simulacre, els Bombers han desplaçat una vintena d’efectius amb set dotacions entre les quals el GRAE, el Grup d’Emergències Mèdiques i la UCM des d’on han assumit el comandament de l’emergència i s’han coordinat amb els altres grups actuants i responsables del cremallera. A més, també s’hi ha desplaçat l’equip de drons per fer un seguiment de l’operatiu en directe.

Per la seva banda, els Mossos han liderat el grup d’ordre i hi han participat unitats de seguretat ciutadana de Ripoll, per cobrir els accessos i donar seguretat perimetral al centre de comandament avançat. També s’ha mobilitzat el cap de la Unitat de Seguretat Ciutadana de Ripoll, que ha coordinat les accions del grup d’ordre amb la resta de grups. A banda, també s’han activat efectius de la unitat d’Intervenció de Muntanya per donar suport als equips de rescat.

Els Agents Rurals també s’han mobilitzat en aquest exercici i s’han afegit a les tasques del grup d’ordre amb una patrulla de dos efectius. Al Centre de Comandament també s’hi ha desplaçat un comandament per dirigir les feines i els recursos necessaris a l’emergència.

Finalment, Protecció Civil ha mobilitzat dos tècnics de l’Operativa territorial (OT) i un tècnic observador de l’exercici. Els tècnics d’OT han desenvolupat les tasques que assigna el Pla Procicat per emergències en el transport de viatgers com ara la coordinació amb altres grups, donar suport a les comunicacions, habilitar zones municipals per acollir afectats o organitzar serveis de transport alternatiu per als afectats.