L’Ajuntament de Girona executarà el projecte de l’aparcament dissuasiu del Mas Gri, a l’accés sud de la ciutat, l’any vinent. El govern local havia presentat el projecte als fons Next Generation, però va perdre la subvenció perquè no va executar-lo a temps.
Ara, han aconseguit una subvenció de 400.000 euros del Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) que permetrà desencallar-lo. L’alcalde de Girona ha anunciat que, en paral·lel, ja treballen per reforçar les línies de transport públic per connectar millor l’aparcament amb el centre de la ciutat i reduir el volum de vehicles que circulen per dins del municipi.
L’aparcament de Mas Gri comptarà amb unes 250 places per a vehicles, el “doble de la capacitat actual”, segons explica el tinent d’alcaldia d’Àrea Urbana de Girona, Sergi Font. El projecte d’urbanització de l’aparcament ordenarà l’actual esplanada que hi ha a la zona on fa anys hi havia l’empresa de jardineria Centre Verd.
Des d’aleshores, el govern local ja va projectar-hi un aparcament dissuasiu però no s’havia executat mai. Al final del mandat de Marta Madrenas, van presentar el projecte a la convocatòria de fons Next Generation, que va ser aprovat. Finalment, però, el consistori va haver de retornar els diners perquè no havia executat el projecte abans del termini establert.
El regidor d’Urbanisme de Proximitat, Lluís Martí, ha anunciat que ara han desencallat el projecte gràcies a una subvenció del Pla Únic d’Obres i Serveis (PUOSC) de la Generalitat de Catalunya, amb un pressupost de 400.000 euros.
Això permetrà que puguin licitar les obres aviat i que comencin al llarg del 2026. Amb una durada de nou mesos, els càlculs de l’executiu és que a principis del 2027 ja podria estar en funcionament. L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha explicat que en paral·lel a l’execució del projecte estan treballant per millorar la connexió amb transport públic. De moment, hi ha la línia L2 amb una freqüència de pas de 15 minuts, però la intenció és reforçar el servei en hores punta.
El tinent d’alcaldia Sergi Font ha remarcat que, a més, l’aparcament estarà connectat amb el carril bici que hi ha al carrer de Barcelona i que aquesta via pedalable ha de facilitar l’entrada al centre. “La gent podrà deixar el cotxe a Mas Gri, agafar la bicicleta o un altre Vehicle de Mobilitat Personal (VMP) que porti al maleter i anar fins al centre”, detallava Font.
“De carretera a avinguda”
L’aparcament dissuasiu de Mas Gri és un projecte més que ajudarà a reconvertir un dels principals eixos de Girona: el carrer de Barcelona. Popularment conegut com a carretera, des de fa mesos que el consistori treballa per convertir-la en una avinguda, un eix molt més amable per a les persones.
Per aconseguir aquesta fita, el consistori preveu que l’antiga fàbrica Simon es reconverteixi en institut (el Departament d’Educació ja treballa en el projecte) i quedarà pendent la reurbanització de les naus abandonades. De moment, el consistori ja ha començat l’enderrocament d’algunes d’elles de forma subsidiària.
La transformació urbana permetrà dignificar una de les entrades a la ciutat, en concret l’accés sud, al mateix temps que es redueix la circulació de vehicles que hi ha dins de la ciutat.
Salellas ha detallat que aquest és un dels projectes estratègics que el govern local té en actiu per actuar en els eixos principals de Girona.
Més enllà de l’entrada sud, l’alcalde ha recordat que també treballen en el Campus de Salut i el BRCat al sector oest, que la setmana passada van aprovar el pla de barris del Pont Major, una ambiciosa actuació a la zona nord, i que al sector est treballen en el pla integral. “Són projectes en actiu que permetran convertir les entrades de la ciutat en espais centrals”, ha reafirmat el batlle gironí.