Després de recórrer més de cinquanta municipis d’arreu del país, el Transhumant Festival 2025 ha conclòs aquest dissabte la seva edició al Balneari Montagut de Campelles (Ripollès), un conjunt d’espais modernistes reconvertit en hospital de campanya durant la Guerra Civil. L’acte de cloenda ha inclòs el lliurament del palmarès oficial i de dos premis honorífics.
La fotògrafa documental Sofía Moro (Madrid, 1966) ha ofert una conferència on ha repassat la seva trajectòria, marcada pel compromís amb la memòria i els drets humans. El festival li ha atorgat el Premi Transhumant a la trajectòria fotogràfica per la seva mirada profunda i humanista. L’actor Sergi López (Vilanova i la Geltrú, 1965), reconegut per la seva aportació al món audiovisual, ha rebut un premi honorífic de mans del director del certamen, Joaquim Roqué, i ha reivindicat “que les pel·lícules sacsegin, arribin al cor de la gent, despertin consciències i contribueixin a canviar el món”.
L’edició d’enguany, amb una àmplia participació de públic i la implicació de col·lectius locals i entitats socials, ha consolidat el Transhumant com un projecte descentralitzat i comunitari, que porta el cinema de drets humans a territoris on habitualment no arriba. Els films seleccionats han abordat temes com la memòria històrica, la migració, les desigualtats, l’educació i la dissidència sexual, posant en valor històries silenciades.
El Premi Transhumant al millor llargmetratge documental ha estat per A dos velas, d’Agustín Torazno, “per la seva capacitat d’exposar, amb força i sensibilitat, una problemàtica actual en un context de crisi energètica”. El jurat ha destacat la combinació de testimonis colpidors i reflexions d’experts invisibilitzats, així com la connexió entre la realitat local de Sevilla i altres contextos globals.
El Premi al millor llargmetratge de ficció ha recaigut en La primera escola, d’Éric Besnard, “per la seva mirada sensible sobre la implantació de l’educació pública, gratuïta i laica com a eina de progrés i transformació social”. The strong man of Bureng, de Mauro Bucci, ha rebut una menció especial “per la seva mirada profunda i humana sobre la migració”.
En l’àmbit dels curtmetratges, el jurat ha distingitImade, d’Ignacio Acconcia, com a millor documental, “per mirar directament als ulls de la precarietat i el drama de la migració”. Aquest film també ha rebut el Premi Transhumant a la Concòrdia Hospital de Campdevànol. El guardó al millor curtmetratge de ficció ha estat per Capitanes, de Kevin Castellano i Edu Hirschfeld, “per una posada en escena expressiva i enèrgica que visibilitza la dissidència sexual en entorns marcats per la hipermasculinitat”.
El Premi del Públic ha reconegut Tres hombres no pueden ocultarse bajo la tapa de un puchero, de Sergio Montero i Asur Fuente, mentre que el Premi dels Joves ha estat per Mimo, de Raúl Cerezo i Carlos Moriana, per denunciar “la violència involuntària cap als infants i com aquesta els afecta”.
Finalment, en la secció fotogràfica, el Premi Transhumant al millor reportatge de fotoperiodisme ha estat per Una història d’ovins, de Pere Montiel Reig, “per la seva temàtica de conscienciació i el missatge d’esperança envers una professió que tendeix a desaparèixer”.