Els administradors de finques gestionen dues de cada tres comunitats de veïns de Girona

Paneque destaca el paper que fan "de pont entre la normativa i la realitat que viuen els habitatges"

Els administradors de finques gironins gestionen dues de cada tres comunitats de veïns que hi ha a la demarcació. Ho recull la primera enquesta que radiografia el sector i que ha impulsat el Col·legi d’Administradores i Administradors de Finques de Girona (CAFGi).

En total, arreu del territori el col·lectiu administra -d’una manera o una altra- 261.750 habitatges, bé sigui perquè en porten la comunitat o el lloguer. La xifra representa fins al 82% dels pisos que hi ha en blocs de les comarques gironines. Les dades s’han donat a conèixer durant una jornada del sector. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha subratllat el paper “de pont que fan els administradors entre la normativa aprovada i la realitat que viuen els habitatges”.

L’estudi impulsat pel CAFGi posa xifres per primera vegada a la realitat del sector a les comarques gironines. D’entrada, l’enquesta recull que el 95% dels despatxos d’administradors de finques que hi ha a la demarcació es dediquen a administrar comunitats de propietaris -de mitjana, cadascun en porta 115- i que el 80% també ofereix portar els lloguers.

En global, bé sigui a través d’una o altra fórmula, els administradors gestionen 261.750 habitatges. Representen més de la meitat de tots els que hi ha arreu de la demarcació (comptant les diferents tipologies). Però si això s’acota als blocs de pisos -els que tenen tres o més habitatges- aleshores aquest percentatge arriba fins al 82,60%.

L’estudi també dedica un apartat específic a les comunitats de propietaris. En aquest cas, els col·legiats del CAFGi en gestionen dues de cada tres -en concret, el 65,56%- de totes les que hi ha als blocs de pisos de la demarcació. Pel que fa a la tipologia d’aquestes comunitats, vuit de cada deu tenen ascensor, el 17% tenen jardí comunitari i el 10%, piscina.

En percentatges molt menors se situen les que tenen personal de neteja propi (2,3%), porteria (1%), consergeria (1,4%), plaques solars tèrmiques (1,8%) o plaques solars fotovoltaiques (0,5%).

En el cas dels ascensors, l’estudi fet des del col·legi també hi posa xifres. En concret, recull que els administradors gironins gestionen el 64,5% de tots els ascensors que hi ha a la demarcació (més de 15.120 dels 23.433). Pel que fa a les entitats bancàries amb les quals treballen les comunitats, dues de cada tres -el 63,75%- opten pel Banc Sabadell, seguides per un altre 24,10% que operen amb CaixaBank.

L’estudi sobre el sector s’ha fet des del col·legi en col·laboració amb la Càtedra d’Habitatge Pere Bahí de la Universitat de Girona (UdG). L’ha dut a terme el doctor en Economia Aplicada i professor de la UdG Jordi Rosell.

Pont entre la normativa i la realitat

Els resultats de l’enquesta s’han donat a conèixer durant una jornada que els administradors de finques han celebrat aquest matí a Girona. L’objectiu era posar en relleu el paper del sector -també, recolzat pel que recull l’estudi- i debatre sobre els reptes de futur.

La consellera Sílvia Paneque, que ha inaugurat la jornada, ha destacat: “Sou agents actius en l’acompanyament a les comunitats i a la ciutadania, amb el coneixement detallat de propietaris i llogaters, tenint un marc que us permet assessorar amb garanties tot l’ecosistema vinculat a l’habitatge”. La titular del Departament de Territori també ha afirmat: “Sou un pont entre la normativa aprovada i la realitat que viuen els habitatges”.

Per la seva banda, l’alcalde Lluc Salellas ha posat en valor que la feina dels administradors de finques “a nivell d’habitatge i de propietats és imprescindible en el dia a dia de la ciutat”. I per últim, el president del CAFGi, Francesc Xavier Quintana, ha destacat que la professió és “essencial per a la bona gestió de molts àmbits en relació als habitatges i als seus propietaris o usuaris”.