L’Ajuntament de Girona ha informat que està en marxa el desallotjament de la casa ocupada del carrer Tomàs Mieres, en un dispositiu coordinat per la Policia Municipal amb el suport dels Mossos d’Esquadra. L’actuació té com a objectiu tapiar l’edifici i procedir al seu enderroc, seguint l’informe tècnic municipal que en certifica el mal estat estructural.
L’operatiu policial per desallotjar el bloc de Tomàs Mieres ha començat pels voltants de les vuit del matí. Hi ha participat efectius de la Policia Municipal, que ha desplaçat diverses patrulles a lloc, amb el suport dels Mossos d’Esquadra. La policia catalana ha desplegat furgonetes dels antiavalots i també efectius de seguretat ciutadana a la zona, que s’ha acordonat.
A l’interior de l’edifici hi havia més d’una vintena de persones. Els ocupes han anat traient les seves pertinences a l’exterior (en carretons, saques i bosses de plàstic). A alguns d’ells, els agents els les han inspeccionat. El desallotjament s’ha dut a terme sense incidents, si bé durant l’operatiu els Mossos d’Esquadra sí que s’han endut un dels ocupes emmanillat i detingut, a qui li constava un requeriment judicial pendent.
Durant l’estona que ha durat el desallotjament, fins a quarts d’onze, alguns dels ocupes han carregat les seves pertinences en una furgoneta i han marxat del lloc. D’altres, s’estaven al carrer - dins la zona acotada per la línia policial - i deien que, com a alternativa, anirien a l’estació de trens.
L’edifici ocupat, situat a tocar del viaducte, s’havia convertit en focus de conflicte durant els darrers mesos per problemes d’inseguretat, robatoris, baralles i sorolls. De fet, el consistori havia retirat diversos bancs que hi havia a la zona i tant Mossos d’Esquadra com Policia Municipal havien reforçat la presència a la zona.
L’objectiu, enderrocar-lo
Fa temps que l’Ajuntament de Girona, d’acord amb la propietat del bloc, treballa per poder-lo enderrocar. A principis de setembre, sense anar més lluny, s’havia de celebrar un judici per desallotjar els ocupes conflictius, però es va suspendre per qüestions administratives. Això va comportar que l’alcalde mateix, Lluc Salellas, que va definir l’ocupació com a “delinqüencial”, es reunís amb el president de l’Audiència de Girona per demanar-li accelerar el procés.
El consistori ha emès un comunicat subratllant que l’objectiu “és tapiar la casa per enderrocar-la d’aquí a poc temps, d’acord amb l’informe sobre el seu mal estat”. L’immoble presenta “greus afectacions estructurals” i s’ha de tirar a terra perquè és un “risc”. Ara, després del desallotjament, el bloc es tapiarà en espera de poder-lo tirar a terra. L’Ajuntament de Girona ja es va comprometre a accelerar la tramitació de la llicència per poder-lo enderrocar.
Seguiment policial
La regidora de Seguretat, Sílvia Aliu, ha explicat que el desallotjament s’ha fet d’urgència, després que ara fa dues setmanes els arquitectes tècnics de l’ajuntament inspeccionessin l’estat de l’edifici de Tomàs Mieres. Aliu ha dit que el resultat de l’informe es va rebre divendres, i que el document va concloure que l’estructura del bloc estava en molt mal estat, que hi havia perill imminent per a les persones que hi dormien i que, un cop decretada l’emergència, calia desallotjar-lo immediatament.
“Avui mateix tapiarem l’edifici i ben aviat, segurament en la pròxima setmana, se’n farà l’enderroc”, ha dit Aliu, recordant que en aquest punt el consistori treballa d’acord amb la propietat.
En el moment en què la Policia Municipal i els Mossos d’Esquadra han anat a desallotjar el bloc, a dins hi havia unes 25 persones dormint. “S’ha deixat que tothom de manera individual agafés les seves pertinences i des de l’ajuntament, en aquest sentit, s’ha demanat un seguiment tant des de serveis socials com també des de la policia”, ha precisat Aliu.
La regidora ha explicat que entén “la preocupació” de la ciutadania, perquè alguns dels ocupes del bloc han generat conflictes i problemes d’inseguretat. “Però en qualsevol cas, tant a nivell de Policia Municipal com també de Mossos d’Esquadra, que és qui té competències d’ordre públic, des de l’ajuntament s’ha demanat que es faci seguiment d’aquestes persones per veure on s’instal·len”, ha reiterat. De fet, algunes d’elles podrien haver anat a l’edifici ocupat de ronda Ferran Puig, que hi ha a tocar i que també ha estat escenari de diferents operatius durant els darrers mesos.
“Un pas més”
Per la seva banda, la vicealcaldessa de Girona, Gemma Geis, ha assegurat que “el desallotjament d’aquest edifici conflictiu és un pas més en la línia d’actuació” que ha engegat l’ajuntament “per restablir la convivència i garantir la seguretat als barris de la ciutat”. Geis ha recordat que fa una setmana, precisament, ja es van començar a enderrocar part de les naus ocupades de la carretera Barcelona i que, amb Tomàs Mieres, es continua “amb la mateixa determinació” per posar fi a una situació de conflictivitat que afectava veïns i veïnes des de fa massa temps.
Per últim, Gemma Geis ha assegurat que “la seguretat és una prioritat de ciutat”. I que per això, i en aquesta línia, demanen a la Subdelegació de l’Estat “que acceleri els tràmits administratius pendents en relació amb el grup de ciutadans malians que ocupen els voltants de l’estació i el parc Central”. Amb l’objectiu, conclou, “de donar una resposta ràpida i coordinada que garanteixi tant la seguretat i la convivència com el respecte als drets humans d’aquestes persones”.
Un edifici polèmic
Aquest desallotjament arriba després que, el mes passat, el consistori reclamés celeritat judicial per poder actuar sobre l’immoble, ocupat per persones que, segons la regidora de Gestió de Recursos i Atenció a la Ciutadania, Sílvia Aliu, “delinqueixen a la zona” i generen conflictes de convivència. L’Ajuntament havia expressat la seva preocupació pel retard del procediment judicial, que s’havia suspès per qüestions administratives malgrat estar previst per al 10 de setembre.
L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, va mantenir aleshores contactes amb el president de l’Audiència de Girona, Adolfo García Morales, per demanar que s’accelerés el tràmit. Segons va explicar Aliu, el consistori treballa amb la propietat per garantir que, un cop desallotjat l’edifici, es tapiïn els accessos i posteriorment es pugui enderrocar per evitar noves ocupacions.
La tinenta d’alcaldia va reiterar que l’Ajuntament està “al costat dels veïns”, que fa mesos alerten d’una situació d’inseguretat a la zona del viaducte, on s’ubica l’immoble. Davant aquesta situació, el consistori ha intensificat la presència policial i manté un dispositiu de vigilància continuada amb la col·laboració dels Mossos d’Esquadra, que garanteixen presència les 24 hores del dia.
Aliu va insistir alehsores en la necessitat de mantenir la calma davant els àudios alarmistes que han circulat recentment sobre una violació denunciada als voltants del viaducte, un cas que els Mossos continuen investigant. L’Ajuntament assegura que treballa per garantir la seguretat i recuperar la convivència en aquesta zona de la ciutat.