Banyoles recull donacions per reparar l'orgue de l'església de Santa Maria dels Turers

Arreglar l'instrument suposa una inversió de poc més de 60.000 euros

Entitats i institucions banyolines han arrencat una campanya de donacions per reparar l’orgue de l’església de Santa Maria dels Turers, un instrument dels anys 50. Alguns dels organistes que toquen aquest instrument asseguren que encara sona tot i que no ho fa al 100% de la seva capacitat.

Els promotors de la campanya han obert una pàgina web des d’on la gent pot fer donacions econòmiques per arribar als 62.000 euros que costarà la reparació de l’orgue. El projecte està pensat per fer una reparació per etapes que s’anirà executant en funció que s’aconsegueixin els diners. Des de l’Ajuntament de Banyoles s’han compromès a participar-hi i també buscaran el compromís d’altres administracions.

El regidor de Cultura de Banyoles, Miquel Cuenca, ha anunciat que la campanya de donacions per reparar l’orgue de Santa Maria dels Turers és “el primer pas” per recuperar el so d’aquest instrument al municipi. De fet, la intenció és que a través de donacions es vagin recuperant altres orgues que hi havia a Banyoles. El més important es troba al monestir de Sant Esteve, un instrument que es va construir el 1758 i va ser obra de Josep Boscà.

Miquel Cuenca ha destacat que el cas del monestir és un orgue que està “en molt mal estat” i preveuen que restaurar-lo costi uns 700.000 euros. De fet, l’orgue va ser malmès durant la Guerra Civil i des d’aleshores no s’ha reparat mai. A més, el tinent d’alcalde de Banyoles ha afegit que un dels principals problemes en els treballs de restauració d’aquest orgue és que l’instrument havia estat totalment modificat després de la seva construcció i això “fa molt difícil” saber quina tècnica cal emprar en la seva restauració.

Per aquest motiu, les entitats veïnals i l’Ajuntament de Banyoles han decidit centrar-se primer en fer “una actualització” a l’orgue que hi ha a l’església de Santa Maria dels Turers. La idea és que una vegada funcioni en tota la seva capacitat es pugui “fomentar” el so de l’orgue i acostar aquest instrument impressionant a la ciutadania.

Per això preveuen que, a banda dels usos litúrgics que ha de tenir l’orgue, també s’hi puguin celebrar concerts i, d’aquesta manera, popularitzar el so de l’orgue. “Abans del 1936 l’únic instrument que havia sentit la major part de la població era un orgue i ara, paradoxalment és al revés”, ha apuntat Miquel Cuenca.

La restauració de l’orgue es concentrarà en les manxes, que s’hauran de renovar totalment. Una plaga de rates que hi havia va destrossar les manxes i això fa que l’instrument no tingui prou capacitat per fer sonar tots els tubs. A més, també n’hi ha alguns que estan obstruïts per restes de pedra que cauen del sostre que caldrà treure. A més, hi ha tecles que queden encallades. També hi ha peces de plàstic que es trenquen o parts de fusta que s’han degradat.

Part dels motius d’aquesta degradació és que l’orgue de Santa Maria dels Turers es va construir en plena postguerra i es van fer servir materials més barats, però de pitjor qualitat. Un dels promotors de la campanya de donació, Josep Maria, explica que malgrat que “no està gaire ben valorat, l’instrument sona de meravella”.

Els impulsors de la campanya han obert una pàgina web on la gent podrà fer donacions econòmiques. A més, es publicarà un llistat de tots els donants i es farà una placa amb totes les persones i empreses que hagin donat diners. En aquest sentit, els impulsors de la campanya recorden que hi ha “deduccions fiscals molt llamineres” per a les empreses que donin diners.