Alcaldes del Ripollès i Osona alerten de l’impacte del macrotall de l’R3

Les obres de desdoblament generen expectatives però també incertesa

El macrotall de l’R3 entre Parets del Vallès i la Garriga, que començarà en una setmana i s’allargarà setze mesos, preocupa alcaldes d’Osona i del Ripollès. Celebren que finalment hi hagi màquines treballant en una línia “molt deficitària” i amb inversions pendents “durant dècades”, però qüestionen si el transport alternatiu amb busos serà suficient i fiable. “Ens sentim abandonats i de segona”, denuncia l’alcalde de Manlleu, Arnau Rovira.

A la Garriga, punt de partida i final del tall, l’alcaldessa Meritxell Budó alerta que el servei previst és “insuficient”, sobretot en hora punta. Preveuen autocars cada hora de 6 h a 22 h cap a Barcelona, però l’Ajuntament insisteix que la capacitat no està garantida.

A Vic, l’alcalde Albert Castells admet que el tall és un “repte enorme” i critica la falta de previsió. Els dies 4 i 5 d’octubre, a més, la ciutat patirà un tall addicional per les obres de prolongació de la via 2 de l’estació, amb 10 busos substitutoris entre Vic i Balenyà-Tona-Seva. Castells reclama que es garanteixi la freqüència i puntualitat dels busos, i alerta contra la “improvisació i desinformació”.

A Centelles, en canvi, l’alcalde Josep Paré afronta el tall amb “solidaritat” i com a punt d’inflexió. El municipi acollirà molts dels busos llançadora cap a Barcelona i ha habilitat noves marquesines. A Parets del Vallès, on també es construeix una nova estació, l’alcalde Francesc Juzgado assegura que l’Ajuntament treballa amb ADIF, Renfe i Generalitat per minimitzar les molèsties.

Tot i valorar les obres, alcaldes com Budó i Castells lamenten que el desdoblament arribi “dècades tard”. Castells critica que el tram osonenc encara estigui en tràmit i que l’obra sobre el riu Mèder porti dos anys oberta “sense veure’n el final”. Reclamen una inversió potent que permeti accelerar els terminis. També des de Centelles demanen agilitzar els projectes pendents.

A Manlleu, la indignació és més gran perquè el desdoblament no està projectat més enllà de Vic. Rovira assegura que l’estació està “abandonada” i ha reclamat al ministre de Transports que visiti el municipi. Demana una línia directa de bus a Barcelona mentre durin les obres i denuncia que la població es veu tractada com a “ciutadans de segona”.

A Ripoll, l’alcaldessa Sílvia Orriols considera necessàries les obres però lamenta que el municipi no vegi millores reals en freqüències ni desdoblament. Sí que els afectarà el nou taller de trens, previst per al 2026, però el consistori denuncia l’impacte visual i de trànsit del projecte. Segons Renfe, però, el disseny definitiu —amb 10,3 metres d’alçada i coberta a dues aigües— minimitzarà l’impacte respecte a l’avantprojecte.