El ple de l’Ajuntament de Girona ha aprovat aquest dilluns una moció de suport al projecte del baixador d’alta velocitat a l’Aeroport de Girona-Costa Brava, promoguda pel grup municipal PSC-CP. Paral·lelament, el govern espanyol ha donat llum verda definitiva a la construcció d’aquesta nova infraestructura ferroviària, amb el vistiplau de la Generalitat de Catalunya.
Aquest projecte té per objectiu afavorir la intermodalitat entre el tren d’alta velocitat i els vols comercials a Vilobí d’Onyar, i facilitar així els desplaçaments entre Girona, Barcelona i l’aeroport. Tot i això, Naturalistes de Girona han expressat el seu rebuig frontal a la iniciativa, que consideren que no respon a les necessitats reals de mobilitat de la ciutadania local.
Segons l'entitat, la priorització de l’alta velocitat ignora les deficiències greus del transport públic a les comarques gironines, com la manca de freqüències de trens regionals, línies de bus insuficients, connexions inexistents amb ciutats com Lloret, Olot o Banyoles, o una tarifació que no incentiva l’ús del transport col·lectiu. També denuncien que el projecte respon a una voluntat de reactivar l’aeroport gironí per descongestionar el Prat, fomentant un model basat en l’increment del turisme i dels vols, que consideren insostenible ambientalment.
En aquest sentit, els ecologistes recorden que el transport aeri és un dels més contaminants i que, lluny de créixer, hauria de decréixer, sobretot en trajectes de curt radi que podrien cobrir-se amb tren. A més, alerten que aquesta aposta pot comportar gentrificació, encariment del cost de vida i degradació ambiental en zones ja molt tensionades, com la Costa Brava o Barcelona.
Per tot plegat, l'entitat signant es reafirma en el seu manifest per un transport públic assequible, accessible, sostenible i de qualitat i exigeixen una planificació global i orientada a les necessitats quotidianes de la població resident, amb més inversió en trens, busos i carrils bici interconnectats i ben mantinguts. Rebutgen, doncs, que el nou baixador representi una millora efectiva per al territori, i reclamen canvis estructurals que prioritzin la mobilitat pública i redueixin la dependència del vehicle privat.