Naturalistes de Girona rebutja el projecte de l'estació del TAV a l'aeroport de Girona

Critiquen que es prioritzi la connexió amb l’aeroport en lloc de millorar el transport públic

El ple de l’Ajuntament de Girona ha aprovat aquest dilluns una moció de suport al projecte del baixador d’alta velocitat a l’Aeroport de Girona-Costa Brava, promoguda pel grup municipal PSC-CP. Paral·lelament, el govern espanyol ha donat llum verda definitiva a la construcció d’aquesta nova infraestructura ferroviària, amb el vistiplau de la Generalitat de Catalunya.

Aquest projecte té per objectiu afavorir la intermodalitat entre el tren d’alta velocitat i els vols comercials a Vilobí d’Onyar, i facilitar així els desplaçaments entre Girona, Barcelona i l’aeroport. Tot i això, Naturalistes de Girona han expressat el seu rebuig frontal a la iniciativa, que consideren que no respon a les necessitats reals de mobilitat de la ciutadania local.

Segons l'entitat, la priorització de l’alta velocitat ignora les deficiències greus del transport públic a les comarques gironines, com la manca de freqüències de trens regionals, línies de bus insuficients, connexions inexistents amb ciutats com Lloret, Olot o Banyoles, o una tarifació que no incentiva l’ús del transport col·lectiu. També denuncien que el projecte respon a una voluntat de reactivar l’aeroport gironí per descongestionar el Prat, fomentant un model basat en l’increment del turisme i dels vols, que consideren insostenible ambientalment.

En aquest sentit, els ecologistes recorden que el transport aeri és un dels més contaminants i que, lluny de créixer, hauria de decréixer, sobretot en trajectes de curt radi que podrien cobrir-se amb tren. A més, alerten que aquesta aposta pot comportar gentrificació, encariment del cost de vida i degradació ambiental en zones ja molt tensionades, com la Costa Brava o Barcelona.

Per tot plegat, l'entitat signant es reafirma en el seu manifest per un transport públic assequible, accessible, sostenible i de qualitat i exigeixen una planificació global i orientada a les necessitats quotidianes de la població resident, amb més inversió en trens, busos i carrils bici interconnectats i ben mantinguts. Rebutgen, doncs, que el nou baixador representi una millora efectiva per al territori, i reclamen canvis estructurals que prioritzin la mobilitat pública i redueixin la dependència del vehicle privat.