Vigilància Duanera i el servei de Duana de França han desarticulat una xarxa criminal de tràfic de drogues que transportava substàncies estupefaents entre Vinaròs (Castelló) i França i que tenia ramificacions a Figueres i Llers (Alt Empordà). En total s’han detingut deu persones i s’han requisat prop de 2.500 quilos d’haixix, 877 dels quals entre les dues localitats gironines. L’organització transportava la droga amb camions i furgonetes amb dobles fons des de Vinaròs fins a l’estat francès i, posteriorment, a altres països d’Europa. Per fer-ho amb seguretat, la xarxa criminal comptava amb cotxes que escortaven el carregament de droga i avisaven de possibles controls policials per tal d’evitar que córrer riscos.
L’operació ‘Sivarite’ va iniciar-se el l’octubre de 2024 quan les autoritats policials van tenir coneixement que l’organització estava movent droga des d’una finca de Vinaròs a diversos països d’arreu d’Europa. La investigació va permetre fer una primera intervenció a l’àrea de servei de Mougins, a tocar de Cannes, a França. En aquella operació, Duana de França va intervenir 1.385 quilos d’haixix i es va detenir els dos conductors dels camions que transportaven la droga.
En paral·lel, els agents van poder ubicar la finca on l’organització carregava la droga per transportar-la en camions i furgonetes amb dobles fons per ocultar-la en cas de trobar-se amb una inspecció. A la casa de Vinaròs van detenir una persona més, que se sospita que era l’encarregada de custodiar la casa.
El 2 de maig de 2025 els investigadors van detectar un nou enviament de droga des de la finca de Castelló en direcció a França. Això va permetre fer un seguiment als sospitosos i preparar un control policial a Figueres. El registre posterior a la furgoneta va acabar amb els dos ocupants del vehicle detinguts i 240 quilos d’haixix, 26,7 de cabdells de marihuana i 2,2 quilos de cocaïna intervinguts pels agents.
El tercer dels quatre enviaments que Duanes ha aturat va ser al cap d’un mes. El 3 de juny es va detectar un nou comboi ple de droga que sortia de l’immoble de Vinaròs, de nou en sentit nord. Com en l’anterior vegada, els investigadors van iniciar un seguiment que va acabar amb una persecució a dins de l’estat francès. Per això es va haver de demanar el suport de les autoritats gal·les per poder detenir el conductor i requisar els 218 quilos d’haixix que transportava ocults en envasos d’oli d’oliva.
Finalment, el dia 6 de juliol es va descobrir el quart enviament de droga, de nou amb destí a França i provinent de Castelló. En aquest cas, els investigadors van poder comprovar que la xarxa utilitzava un cotxe amb l’objectiu d’alertar en cas de trobar-se controls policials. Els agents, però, van parar el camió i en van detenir el conductor que transportava 637 quilos d’haixix amagats. En aquest cas es va haver de descarregar tot el material per poder requisar la droga.
Arrestats els caps
Finalment, el passat 23 de juliol, efectius de Vigilància Duanera van entrar i registrar la finca de Vinaròs des d’on la xarxa criminal carregava la droga en els camions. Els agents van entrar i detenir tres persones considerades els caps de l’organització i una quarta que era l’encarregat de vigilar la finca. A més, es van emportar 6.260 pastilles de Clonazepam i més de tretze quilos d’una substància que s’està analitzant. Cinc dels deu detinguts han entrat a la presó.