Els agents cívics de Lloret de Mar (Selva) han aconseguit reduir prop d’un 40% les queixes per soroll a la via pública en les primeres setmanes de desplegament del servei. Amb l’objectiu de fomentar la convivència entre veïns i turistes, patrullen cada nit des de les dotze fins a les set del matí, en estreta coordinació amb la Policia Local.
El dispositiu el formen divuit agents contractats aquest estiu que es distribueixen en parelles o grups de tres i es desplacen per les zones més concorregudes de l’oci nocturn. Equipats amb emissores i amb una uniformitat identificativa, s’encarreguen d’avisar i informar sobre les normes de convivència, especialment en casos de consum d’alcohol, sorolls excessius o conductes incíviques com orinar al carrer.
Segons el sergent responsable del torn de nit, Mohamed Soltani, la seva funció “és dissuasiva” i habitualment no cal que intervingui la Policia Local, excepte en casos de resistència o reincidència. Quan es requereix actuació policial, els agents cívics transmeten la incidència a la central, que actua amb celeritat gràcies a una comunicació directa i al suport de les càmeres de vigilància instal·lades en punts estratègics.
L’exemple més comú d’incivisme, segons la Policia Local, és el soroll. En una de les nits d’observació, es va actuar constantment sobre grups que cridaven o consumien begudes fora dels establiments. En tots els casos, l’advertència dels agents va fer que desistissin. En casos puntuals de botellots, sí que es va requerir la intervenció de la policia.
Els primers resultats confirmen l’efectivitat del servei. Segons dades municipals, la setmana anterior a l’entrada en funcionament del dispositiu es van registrar 29 queixes, mentre que la primera setmana amb agents cívics es van reduir a 19. El dispositiu permet alliberar efectius policials per a tasques com el control del trànsit i la seguretat ciutadana.
El servei, que es va iniciar el 2023, és una iniciativa conjunta entre l’Ajuntament i els locals d’oci nocturn, que aquest any han aportat 112.979 euros dels 176.374 euros totals. El contracte vigent preveu la possibilitat de pròrroga per tres anys, amb un pressupost global de 533.274 euros, i es mantindrà operatiu fins al 31 d’agost.