El projecte de rehabilitació de l’antiga sala Edison de Figueres està encallat per la falta d’entesa entre el promotor, Antoni Escudero, i l’Ajuntament i la Generalitat. En tractar-se d’un edifici protegit, es necessita el vistiplau de les dues administracions i, fins ara, no han avalat cap dels projectes presentats perquè no complien el POUM. L’alcalde de Figueres, Jordi Masquef, ha explicat que la Generalitat li va fer una proposta al promotor que ampliava la superfície fins als 24.000 metres quadrats.
Segons Masquef, Escudero va rebutjar-ho. Tot i això, l’alcalde ha assegurat que “hi ha marge per tornar a la taula de negociació” però defensa que “cal trobar l’equilibri entre el que necessita la ciutat i el que busca el senyor Escudero”.
La Sala Edison va ser el primer cinema que va obrir a la ciutat de Figueres, a principis del segle XX. A partir del 1984 es va quedar en desús, i el 2003 el va adquirir l’actual propietari, Antoni Escudero. Des de llavors, els diferents equips de govern han intentat arribar a una entesa per rehabilitar l’emblemàtic edifici, situat al centre de la ciutat.
Un dels principals esculls és que està declarat bé cultural d’interès local, el que significa que qualsevol actuació ha de tenir l’aval de la comissió d’Urbanisme i la comissió de Patrimoni de la Generalitat, a més del vistiplau de l’Ajuntament.
Malgrat que en els últims anys s’han posat diferents propostes sobre la taula; la setmana passada Escudero va afirmar, en una entrevista al mitjà Orgull de Figueres, que ja “no pensava fer res” pels entrebancs que s’havia trobat a l’hora de rehabilitar-lo. Segons va revelar, la seva intenció era invertir-hi “50 milions d’euros” per convertir l’equipament en un centre comercial, amb aparcament i hotel, entre altres usos.
Davant d’aquestes declaracions, l’alcalde de Figueres, Jordi Masquef, ha convocat una roda de premsa aquest dilluns per explicar tots els projectes que s’han presentat en els últims anys i per què no s’han pogut tirar endavant.
D’una banda, Masquef ha recordat que, entre el 2003 i el 2020, es van sol·licitar diversos plantejaments, però que no van prosperar perquè van rebre informes desfavorables de les comissions de Patrimoni i Urbanisme de la Generalitat. Un dels principals esculls era el topall d’edificabilitat que establia el POUM per a la Sala Edison: un màxim de 3.689 metres quadrats.
Per ampliar-ho, el 2020 van engegar el procés per modificar el POUM i, segons l’alcalde, aleshores Escudero va presentar un projecte que preveu 20.000 metres quadrats en superfície i 11.000 metres quadrats subterranis, amb catorze plantes d’alçada. Segons el gerent d’urbanisme de l’Ajuntament de Figueres, Camil Cofan, aquest document es va descartar perquè, “a banda del nombre de plantes, no preveia la conservació de l’edifici de la Sala Edison”.
Per intentar arribar a bon port, l’Ajuntament de Figueres va encarregar un projecte que fos viable urbanísticament en el marc del nou POUM. En aquest cas, es preveia una edificabilitat màxima de 8.300 metres quadrats. El juliol del 2021, el ple de l’Ajuntament va aprovar el nou planejament, però el promotor va presentar una al·legació per demanar que s’ampliés la superfície fins als 10.000 metres quadrats amb nou plantes d’alçada.
Masquef ha indicat que el consistori va acceptar parcialment la seva al·legació, i en el POUM es va incloure que podia arribar als 9.000 metres quadrats, però en sis plantes; i amb una cessió d’uns 800 metres de zona verda. Ara bé, la Generalitat va posar com a condició que en un termini de tres anys es desenvolupés el projecte, perquè la modificació del planejament urbanístic “no sigui una carta oberta per sempre”.
Més endavant, el 2023, el promotor va presentar una proposta de 10.772 metres quadrats en superfície, vuit plantes d’alçada i aparcament. “Aquest projecte s’ajusta molt més al que demana el POUM i respecta l’edifici de la Sala Edison, però l’alçada de l’edifici és més alta del que permet el Pla”, ha apuntat el batlle.
Canvi de govern local
A partir del juny del 2023, Jordi Masquef va guanyar les eleccions i es va convertir en alcalde. Llavors, ha detallat que es va reunir amb Antoni Escudero i ha afirmat que li va traslladar que amb 9.000 metres quadrats no en faria prou perquè la inversió no seria rendible.
L’alcalde ha assegurat que en aquests dos anys han mantingut fins a vuit reunions presencials, en les quals també s’han incorporat representants del departament de Territori de la Generalitat -perquè les comissions d’Urbanisme i Patrimoni han d’avalar qualsevol reforma-.
La cronologia que ha desgranat Masquef assenyala que el 2024 el promotor va presentar una altra proposta i, en aquest cas, s’enfilava fins als 20.000 metres quadrats en superfície, 6.000 metres quadrats d’aparcament, i catorze plantes d’alçada.
“Però aquest projecte és com recular enrere”, sosté l’alcalde, que justifica que per això no pot tirar endavant. Masquef ha recalcat que la Generalitat insistia molt -i ells compartien- que l’edifici havia de conservar la seva singularitat, i que “no es podia fer un bolet que al cap d’uns anys quedés obsolet”.
Per això, el desembre del 2024, el Govern va proposar un avantprojecte que preveu una edificabilitat de 24.000 metres quadrats (17.000 en superfície i 7.000 d’aparcaments soterrats). “És una proposta singular, integrada a l’entorn, amb la façana i entrades des de la Rambla”, ha ressaltat Masquef.
L’alcalde ha admès que, en aquest cas, caldria adquirir uns immobles propers a la Sala Edison; però ha assegurat que els propietaris estarien predisposats.
“Era una proposta molt interessant perquè s’inspira en edificis emblemàtics com la Tate Modern de Londres. Així, es conservarien els elements tradicionals de la Sala Edison, i a la part superior s’afegiria una construcció que donaria modernitat”, ha defensat.
Segons Masquef, fins a l’abril del 2025, és a dir fa escassos tres mesos, no van rebre resposta del promotor, quan els va traslladar que descartava l’opció presentada per la Generalitat. I aposta pel projecte que preveia 26.000 metres quadrats (20.000 edificats i 6.000 d’aparcaments).
Masquef ha detallat que la darrera reunió va ser el maig passat. Segons l’alcalde, Escudero va demanar que s’introduïssin nous usos com una clínica, i que l’aparcament es pogués fer en superfície -i no pas subterrani-.
L’alcalde assenyala que, “per sorpresa de tots els presents a les reunions”, el següent pas han estat les declaracions del promotor la setmana passada afirmant que descarta el projecte. “I ja no parla de 20.000 metres quadrats, sinó que parla de 50.000 metres quadrats i 26 pisos”, diu l’alcalde, que recorda que l’alçada que demana seria més del doble de l’edifici més alt de la ciutat.
El batlle ha assegurat que han treballat “incansablement” per aconseguir un equilibri entre l’interès privat i l’interès públic. “I és aquí on rau la complexitat d’aquesta qüestió: s’ha de projectar el futur respectant el patrimoni que ens recorda la història i l’essència de la nostra ciutat”, ha asseverat.
Malgrat les declaracions d’Escudero, Masquef ha deixat clar que no s’han “aixecat mai de la taula”, i que mantenen la voluntat d’arribar a una entesa per recuperar l’edifici.
“Crec que no totes les naus estan cremades, que hi ha marge per tornar a la negociació, però hem de trobar el just equilibri entre el que necessita la ciutat, i el que busca el senyor Escudero, que al final és empresari i busca la rendibilitat econòmica”, ha recalcat.
Masquef ha afegit que aquest dijous coincidiran amb Escudero en una reunió per un altre tema, i que intentaran trobar el moment per parlar de la Sala Edison.
Retrets al regidor socialista Pere Casellas
Malgrat que l’alcalde ha afirmat que la roda de premsa no “era contra ningú”, ha volgut respondre a les acusacions del PSC, que va dir que la Sala Edison “és una oportunitat perduda per culpa de la inacció del govern Masquef”.
El batlle ha recordat que el regidor socialista Pere Casellas ha governat amb “gairebé tots els alcaldes des del 2003”. I li ha etzibat que les seves acusacions “diuen molt poc de la seva lleialtat envers el govern municipal, però sobretot la seva poca lleialtat amb el govern de la Generalitat governat pel seu partit”.
“Entenc que quan m’acusa d’inacció, els ho diu també a ells que han estat presents a la major part de les reunions amb el senyor Escudero”, li ha reblat.