L’Organització de Productors de Palamós OPP91 avisa que hauran d’amarrar les barques abans d’hora si no es revisen les restriccions europees que limiten la pesca de la gamba vermella. El col·lectiu ha comunicat que aquest any hauran de pescar 20 tones menys que l’anterior (arribant a les 75). De moment ja n’han pescat 36, que ja suposa una davallada de 6 tones en comparació amb el 2024.
Tot i això, els pescadors asseguren que la població de la gamba vermella “està en molt bon estat gràcies a anys de gestió responsable”. A més, critiquen que les restriccions afecten en un moment de “molta demanda”. A més, el col·lectiu retreu que “la quota no reflecteix la realitat del mar” i per això exigeixen revisar les limitacions al setembre.
Els pescadors recorden que el 2013 es va aplicar un pla de gestió pioner a Catalunya per regular l’esforç pesquer a partir de controls amb les hores de pesca i imposar una veda de dos mesos a part de limitar l’accés als caladors. El 2017 es van fer millores tècniques com ara instal·lar malles selectives i portes voladores que permeten una pesca més neta i selectiva.
Segons el seu punt de vista això els ha permès consolidar la gamba de Palamós com un producte que és reconegut per la seva qualitat i la sostenibilitat. Ara, però, es troben que han de complir amb una quota de reducció de pesca imposada des de Brussel·les.
Aquesta quota fixa que en comptes de pescar 95 tones anuals de gamba, hauran de capturar-ne un màxim de 75. De moment, ja en porten 35 però ara s’acosten als mesos de més demanda i preveuen que de cara al setembre hagin arribat al límit. Per això demanen que es revisi la quota a finals d’estiu perquè si no els pescadors es veuran obligats a amarrar abans d’hora tot i que la població de gamba vermella sigui saludable a Palamós, tal com remarquen els productors.