Els congressos i esdeveniments d’empresa compten amb moltes pauses per menjar i també àpats. Això obliga als hotels que els acullen a generar molt de menjar que en algunes ocasions acaba a les escombraries. Ara, Lloret de Mar ha decidit resoldre aquest malbaratament alimentari amb un projecte que té finançament europeu. Es tracta d’una prova pilot on s’analitzen cinc dels congressos i esdeveniments que es fan a Lloret de Mar.
La iniciativa neix de l’empresa Marmirada que va oferir-se al Lloret Convention Bureau per tirar endavant el pla pilot de la mà de l’empresa Effiwaste. Des de l’organisme especialitzat en atraure congressos van creure en el projecte des del primer moment, tal com explica la directora. Montse Belisario detalla que fa temps que treballen per fer “esdeveniments més sostenibles i respectuosos amb l’entorn”.
Una manera d’aconseguir-ho és precisament reduint la quantitat de menjar que s’acaba llançant a les escombraries perquè ningú se l’ha menjat i la normativa sanitària impedeix reaprofitar-lo. El projecte passa per un programari que ha desenvolupat l’empresa Effiwaste. El programa compta amb tots els àpats que hi ha previstos en cada jornada de cada esdeveniment. A dins de cada àpat s’especifica el menjar que hi ha en funció del tipus. Quan s’acaben els càterings, els cambrers són els encarregats de portar el menjar que ha sobrat, seleccionen el tipus de plat que és i el pesen. A partir d’aquí, el programa permet fer una suma de tot el menjar que acaba a les escombraries.
Molts bufets amb molt de menjar
El COO de l’empresa, Jordi Massons, explica que en els congressos “hi ha molts àpats que acostumen a ser de bufet lliure” i això implica molt de menjar que se serveix però que a vegades es queda als taulells o les taules. L’empresa explica que amb les dades recollides permet que l’equip de cuina pugui preveure quant de menjar necessita en funció de la gent que hi ha en cada congrés i del tipus d’àpat que és. També permet indicar si hi ha un tipus de menjar que agrada més que un altre i a partir d’aquí modificar les quantitats de tot el que es prepara.
“Imaginem que un hotel prepara amanida cada dia, si cada dia es llença mig quilo i el dimecres en sobren tres, el cuiner pot entendre que els dimecres no agrada menjar-ne i cal canviar-la o preparar-ne menys”, explica Massons. De moment, aquesta solució tecnològica ja s’ha començat a aplicar en alguns hotels de l’Estat al seu dia a dia i l’apliquen per tal de reduir la despesa en menjar.
Cinc congressos
De moment, la prova pilot ja s’ha fet en dos esdeveniments organitzats en hotels de Lloret de Mar. A partir del setembre, es preveu fer el seguiment en tres casos més i a mitjans d’octubre finalitzaran aquesta fase de recollida de dades. Belisario explica que els esdeveniments seleccionats s’han fet en funció de la disponibilitat que han ofert els hotels i també s’ha tingut en compte d’agafar esdeveniments petits, mitjans o grans, amb més o menys serveis per tal de fer una radiografia tan completa com sigui possible.
A partir d’aquí, les dades que es recullin serviran per elaborar una guia de bones pràctiques. La directora del Lloret Convention Bureau ha remarcat que cada vegada “hi ha més empreses conscienciades amb la petjada econòmica” que deixen els esdeveniments que organitzen. Per això el fet de tenir aquest manual de bones pràctiques permet demostrar a les empreses que la destinació treballa per ser més sostenible.
Belisario assegura que fins ara “no s’havia fet res en l’àmbit de malbaratament alimentari” en l’àmbit del turisme de congressos des de la destinació de Lloret de Mar. Per això han trobat interessant aquesta eina i la veuen com “un punt de partida”.
Un dels hotels que ha participat en aquesta prova pilot és el Melià que hi ha al municipi. En el seu cas, van acollir un congrés d’unes 130 persones a principis del juliol. La directora de vendes de l’hotel, Marina Graupera, explica que estan satisfets de participar en la prova i que confien en poder “estudiar quines accions es poden dur a terme des de l’hotel” per aconseguir que el menjar no acabi a les escombraries.