Girona inicia la reforma al carrer de la Creu eliminant aparcament i desplaçant el carril bici

Ja s'han senyalitzat els nous pàrquings per a motos i les zones de càrrega i descàrrega

L’Ajuntament de Girona ha començat a executar els treballs per reformar tres trams del carrer de la Creu amb mesures “tàctiques” i resoldre les queixes derivades de la polèmica millora del 2020. Aquesta setmana, les brigades municipals ja han començat a senyalitzar els nous aparcaments per a motos entre la carretera Barcelona i el carrer Francesc Ciurana i han pintat zones de càrrega i descàrrega entre Migdia i la travessera de la Creu. La setmana vinent, els operaris començaran a actuar al tram central. Aquí, s’eliminaran tots els aparcaments que hi ha al mig de la calçada i es desplaçarà el carril bici. La prova pilot, per veure si les mesures funcionen abans d’estendre-les a més trams, s’allargarà fins a la tardor.

El carrer de la Creu ja comença a canviar. Des d’ara i fins a la setmana del 14 de juliol, l’Ajuntament de Girona portarà a terme els diferents treballs que s’emmarquen dins la primera fase de la reforma (la que també es concep com a prova pilot). En concret, s’actuarà als dos extrems del carrer i també al tram central. A grans trets, s’elimina una quinzena d’aparcaments, es creen noves zones de càrrega i descàrrega i, a l’espai comprès entre el carrer Migdia i la travessera de la Creu, s’allibera part de la calçada i se’n desplaça el carril bici.

Aquesta setmana, els operaris de les brigades municipals ja han començat a repintar els nous aparcaments per a motos que hi haurà als dos extrems (i que fins ara els ocupaven cotxes). Per una banda, a la part que dona entre la carretera Barcelona i el carrer Francesc Ciurana; i per l’altra, els que hi ha a prop de la benzinera a tocar de la plaça Països Catalans.

A més, els operaris també estan senyalitzant la nova zona per a càrrega i descàrrega que se situarà al costat dret del tram comprès entre el carrer Migdia i la travessera de la Creu. Aquí, de fet, serà on es farà més palès el canvi. Perquè s’eliminaran tots els pàrquings que hi ha al mig de la calçada -cotxes, motos i càrrega i descàrrega- i aquest espai passarà a ocupar-lo el carril bici (que es desplaçarà lleugerament i se separarà del carril per a vehicles amb pilones de cautxú).

Això comportarà, de retruc, que l’espai que actualment ocupa el carril bici -a tocar de la vorera- quedi lliure. I que aquesta zona puguin guanyar-la les terrasses.

Segons informa l’Ajuntament, es preveu que la setmana vinent es portin a terme les tasques de fresat de les marques viàries en aquest tram (esborrant la pintura actual allà on cal desplaçar el carril bici). I a partir de la setmana del 14 de juliol, les brigades municipals -que porten a terme totes les tasques- pintaran el nou carril bici.

Actuacions complementàries

A banda d’aquestes, la prova pilot també inclou altres actuacions complementàries. Per compensar la pèrdua de places per a cotxes, els comerços de la zona donaran tiquets descompte als clients per estacionar al pàrquing municipal d’Emili Grahit. A la pràctica, això els suposarà pagar una tarifa semblant a la de la zona blava.

Per últim, i per evitar que es creïn embussos a l’entrada i sortida de l’escola Masmitjà, durant els dies lectius les famílies podran aparcar gratuïtament durant mitja hora a l’aparcament soterrani d’Emili Grahit. En concret, entre dos quarts de nou i les nou del matí, i entre dos quarts de cinc i les cinc de la tarda.

L’avaluació, a l’octubre

La prova pilot al carrer de la Creu, que coincideix amb la primera fase de la reforma, s’allargarà fins a mitjans octubre. També, per deixar un cert temps després de la tornada a l’escola abans d’avaluar-la. Aleshores, la comissió de seguiment que s’ha creat en farà una primera valoració i, si es considera que les mesures han funcionat, durant el primer trimestre de l’any que ve s’estendran a un tram més del carrer de la Creu.

La reforma també inclou una tercera fase; en aquest cas, la que completarà tota la millora. La intenció de l’Ajuntament de Girona és que s’executi al llarg del 2026. En total, la intenció és que al final s’acabin eliminant entre 60 i 70 places d’aparcament per a cotxes.

“Aquesta primera fase, consensuada amb els veïns i veïnes, ha de permetre estudiar bé com articulem una proposta definitiva que prioritzi els vianants i converteixi el carrer de la Creu en un espai més agradable per a la vida veïnal i comercial”, destaca el regidor de Mobilitat i Espai Públic, Isaac Sanchez. “L’inici d’aquesta actuació és un pas important, amb l’objectiu de fer del carrer de la Creu un lloc més segur, accessible i amable”, hi ha afegit el tinent d’alcaldia i regidor del barri Xavier Aldeguer.