La posada en funcionament dels nous abonaments de tren ha generat incertesa a les estacions gironines, després que molts usuaris es trobessin amb la sorpresa que no podien renovar l’abonament de viatger recurrent de forma gratuïta. Això ha fet que algunes persones optessin per canviar de tipus de títol i han agafat un abonament per fer deu viatges al llarg de l’any.
Els usuaris reclamen millores en els serveis, ja que consideren que si el tren és de pagament cal millorar-ne la punctualitat. Per altra banda, també critiquen que els nous abonaments de rodalies, que suposen una tarifa plana de 20 euros mensuals, només beneficia la gent de l’àrea metropolitana i discrimina aquells qui en viuen fora.
Des d’aquest 1 de juliol han canviat els abonaments de tren. Aquells qui fins ara viatjaven amb el títol gratuït hauran d’escollir entre un abonament mensual o un altre de deu viatges per fer al llarg de l’any. En el cas de Rodalies, els usuaris podran pagar 20 euros al mes a canvi de fer tots els viatges que vulguin independentment de l’estació d’origen o la destinació.
Aquesta situació beneficia a passatgers que fins ara agafaven el tren a l’estació de Maçanet de la Selva (Selva), l’última estació que s’inclou en aquest mapa de Rodalies. Els usuaris de Caldes de Malavella, però, ja no poden adherir-se en aquest títol i per a ells, l’abonament mensual surt a uns 65 euros. Una diferència important que ha fet repensar-se a tots els usuaris quin títol agafar.
És el cas de Montserrat Martí, usuària habitual del tren entre Caldes de Malavella i Barcelona. Fins ara tenia l’abonament per fer viatges de forma il·limitada entre Caldes i Barcelona gratuïtament. Ara, ha optat per agafar una targeta de deu viatges, ja que l’abonament mensual li sortia massa car i el nou títol surt per uns 38 euros.
Jordi Rodríguez també era un viatger recurrent que utilitzava el mateix títol. Ara, ha optat per agafar el viatge de deu viatges perquè ja no viatja tan sovint cap a la capital catalana. Rodríguez entén que el servei sigui de pagament, però reclama que hi hagi millores. “Si els trens anessin puntuals, al final també ho hem de pagar”.
Abonament “centralitzat”
Per altra banda, Aida Puig es trobava en una situació similar. En el seu cas, mentre dura el curs escolar agafa el tren cada setmana. Ara, explica que haurà de fer-ho de forma molt espaiada i per això està estudiant algunes alternatives més econòmiques com ara els descomptes que ofereix el govern espanyol perquè els joves viatgin en tren a l’estiu. Quan arribi el curs escolar, es replantejarà què fer.
El que sí que té clar Aida Puig és que els nous abonaments discriminen tots aquells habitants que visquin fora de l’àrea metropolitana de Barcelona. El motiu és que ells tenen un abonament mensual de 20 euros que poden fer servir per viatjar allà on vulguin. Però per a aquells qui visquin fora de la zona del mapa de Rodalies, aquest títol no existeix. “A Barcelona els donen més coses i tot està centralitzat”, es queixava la jove.
Malgrat tot, la majoria d’usuaris que aquest matí feien cua per comprar un abonament de tren a l’estació de Caldes de Malavella desconeixien aquesta opció i l’alternativa d’anar a Maçanet de la Selva per agafar el tren per només 20 euros al mes, en comptes de 65.