Les noves tarifes de 20 euros mensuals per al servei de Rodalies entren en vigor aquest dimarts, una mesura que acabarà amb la gratuïtat del servei que el govern espanyol va aprovar el 2022 per contrarestar l’elevada inflació i els efectes de la guerra d’Ucraïna. Des d’aleshores l’executiu espanyol ha anat prorrogant la gratuïtat fins que va decidir reincorporar el pagament amb la tarifa plana de 20 euros. En el cas dels Regionals, els usuaris hauran de fer front a uns preus més cars determinats pel quilometratge, tot i que la bonificació inicialment anunciada del 40% es va ampliar fins al 60%. A més, la diferència de tarifes en estacions separades per pocs quilòmetres ha causat queixes entre alguns usuaris.
Els abonaments de Rodalies es poden adquirir des del dilluns passat i seran vigents a partir d’aquest dimarts durant un mes de forma il·limitada començant per la data seleccionada per l’usuari. Per utilitzar-lo, caldrà aportar el DNI/NIE o passaport i un número de telèfon i es podran adquirir des de quinze dies abans del primer viatge.
També hi ha l’opció de comprar un abonament de deu viatges amb un preu en funció de la zona. Els deu trajectes s’hauran d’efectuar en el termini d’un any i també es podrà adquirir dues setmanes abans d’estrenar el títol. D’altra banda, també hi haurà un abonament jove en el qual s’hi podran acollir els viatgers nascuts entre l’1 de gener del 1999 i el 31 de desembre del 2010 amb un cost de deu euros al mes.
L’abonament de Rodalies, únicament vàlid per al nucli de Barcelona
L’abonament de Rodalies serà vàlid per a tots els nuclis de l’Estat, com Barcelona, però no per als nuclis de les altres tres capitals catalanes, que es regeixen pel sistema tarifari de Regionals determinat pel quilometratge entre origen i destinació.
Aquesta circumstància ha aixecat les crítiques dels usuaris perquè es dona el cas que entre la darrera estació del nucli de Rodalies i la primera que ja en queda fora hi haurà diferències de preu considerables, tot i que els dos municipis estiguin separats per pocs quilòmetres. És el cas, per exemple, de Sant Vicenç de Calders i Torredembarra cap al sud o Maçanet-Massanes i Caldes de Malavella cap al nord.
De fet, Renfe va aclarir fa uns dies a través d’un comunicat que l’únic nucli de Rodalies a Catalunya és el de Barcelona, fet que comporta un sistema tarifari per zones, i és el que va subrogar la Generalitat en el primer acord de traspàs el 2009. Per a Girona, Lleida i Tarragona els preus aplicables són els de Regionals i “en cap cas” els de Rodalies. Per tant, especifica l’operador, el preu aplicable serà en funció de la distància en quilòmetres i origen i destí del viatge.
Així, a partir d’aquest 1 de juliol, els viatgers hauran d’adquirir un abonament en funció de la distància i que comptarà amb una bonificació del 60%, tot i que inicialment havia de ser del 40%. Es pot comprar des d’aquest divendres passat i permetrà fer viatges il·limitats en trens Regionals, Regional Exprés i Mitja Distància i també serà necessari aportar el DNI/NIE o passaport i un número de telèfon vàlid.
Com a Rodalies, també hi haurà l’opció d’adquirir un abonament de deu viatges, amb un descompte del 40% i vàlid per a un any. D’altra banda, l’abonament mensual jove comptarà amb un 70% de descompte per a aquells usuaris nascuts entre l’1 de gener del 1999 i el 31 de desembre del 2010.