L'Eix Pirinenc comptarà amb radars, panells d'informació i altres elements de seguretat

Es destinarà 9 MEUR a la instal·lació de sistemes de transport intel·ligents per gestionar el trànsit

El Govern ha aprovat el projecte de transformació de la xarxa viària del nord del país mitjançant la instal·lació de sistemes de transport intel·ligent (ITS) a l’Eix Pirinenc. La iniciativa té com a objectiu l’aplicació de tecnologies avançades per a la gestió del trànsit a diverses carreteres per millorar-ne la seguretat viària, reduir-ne la sinistralitat i també per adaptar aquestes infraestructures a les necessitats del vehicle intel·ligent i connectat.

Entre els equipaments intel·ligents que s’instal·laran, hi ha panells d’informació variable per alertar en temps real sobre l’estat del trànsit i les condicions meteorològiques, càmeres de vigilància i visió artificial per a la supervisió del trànsit i la detecció d’incidències.

Altres tecnològiques que el Servei Català de Trànsit (SCT) implementarà a l’Eix Pirinenc són radars de tram i puntuals per controlar la velocitat i reduir els comportaments de risc, estacions meteorològiques per monitorar condicions adverses, especialment en zones de muntanya, i aforadors no intrusius i lectors de matrícules per a l’anàlisi del flux de vehicles i la planificació viària, així com infraestructures de comunicacions amb fibra òptica, radioenllaç i tecnologia 4G/5G per garantir la connectivitat amb el Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT).

El projecte també incorpora intel·ligència artificial per predir congestions, detectar situacions de risc i adaptar la senyalització de manera dinàmica, així com sistemes de velocitat intel·ligent per protegir col·lectius vulnerables, com els ciclistes, i per prevenir atropellaments de fauna.

Concretament, aquest projecte aprovat preveu l’equipament de l’Eix Pirinenc Centre, que inclou vies estratègiques com l’N-260 (la Seu d’Urgell – Ripoll); la C-14; la C-16; l’N-145 i la C-162, i té un pressupost, fins al 2027, de 9.000.921,98 euros. La instal·lació d’aquests sistemes a la via forma part d’un projecte més ampli que en un futur també inclourà dues fases més amb l’equipament de la xarxa viària de la zona oest i est de l’Eix.