Girona retalla burocràcia per guanyar eficiència administrativa

El nou sistema permet reduir fins a un 66% les signatures necessàries

Girona ha simplificat la burocràcia amb un nou sistema que permet al consistori guanyar eficiència i, de retruc, reduir el temps de resposta a la ciutadania. Per una banda, s’ha creat una base de dades interna que inclourà plantilles actualitzades de tots els documents. D’entrada, ja s’hi han bolcat 210 models (referits a convenis de col·laboració, contractes menors o peticions d’ús de la via pública).

A més, el consistori ha reduït fins a un 66% les signatures per aprovar-los o autoritzar-los. Perquè si abans per fer un tràmit podrien caldre’n fins a set, ara s’ha passat a tres o quatre. La vicealcaldessa Gemma Geis subratlla que, a més “d’endreçar el funcionament intern”, el nou sistema els permet ser “més àgils” de cara a la ciutadania.

Fins ara, els serveis jurídics han revisat i actualitzat 23 expedients. En total, permeten dur a terme 210 tràmits referits a convenis de col·laboració, contractes menors, ordenances i reglaments, autoritzacions d’ús de la via pública (com ara una festa veïnal) i dret d’accés a la informació.

“Per a cadascun d’ells, disposar d’una plantilla que han validat els serveis jurídics ens ajuda a endreçar internament els procediments administratius”, concreta Geis, recordant que aquesta també era una demanda del personal municipal. A l’hora de gestionar tràmits, els treballadors “disposen de garanties i seguretat jurídica” i tenen tota la informació actualitzada.

Per fer-ho gràfic, Geis posa l’exemple d’una subvenció. “Si ha sortit una sentència que estableix un criteri diferent, en el moment en què serveis jurídics la bolca al sistema, com que la informació està centralitzada, ja en tenen coneixement totes les àrees de l’ajuntament”, assenyala.

En paral·lel, i dins la voluntat de guanyar temps de resposta, l’Ajuntament ha revisat i reduït les signatures internes necessàries. Fins ara calien 196 signatures per autoritzar els 210 models revisats; amb el nou sistema, només en calen 66, un 66% menys. “Hem revisat qui està obligat per llei a signar i qui no, també dins la voluntat de simplificar”, explica Geis.

Ara, en la majoria de casos, només calen les signatures del regidor o regidora, del cap d’àrea, d'Intervenció (si hi ha diners entremig) i l’assessorament jurídic. “Treure tot aquest pes de signatures que no calien també ens permet guanyar temps i ser més àgils en la resolució”, indica Geis.

D’entrada, els models s’estan bolcant a la plataforma RITA (Registre Intern de Tramitació Administrativa), i 117 treballadors municipals ja s’estan formant per començar-ne l’ús. En una primera fase, la implantació se centra en convenis de col·laboració, però s’estendrà progressivament a totes les tramitacions, com llicències, planejament urbanístic, padró o rescabalament de danys.

“A més, a través del RITA també podrem saber quin percentatge de documents s’utilitzen des de cada àrea, i per tant, quina és la prestació de serveis que es fa a la ciutadania”, precisa Geis.

En una fase posterior, es preveu incorporar la intel·ligència artificial (IA) per agilitzar tramitacions i autoritzacions. Per això, l’Ajuntament està acabant una nova ordenança digital, centrada en l’administració electrònica, que es vol aprovar en els propers mesos. “Treballem amb dades sensibles, amb interessos públics i drets dels ciutadans; i hem de vetllar-hi i també regular els usos de la IA”, afirma Geis.

La vicealcaldessa conclou que el nou sistema “permet garantir als gironins i a les gironines que els tràmits seran més àgils i ràpids” i que també beneficiarà el personal públic, perquè “guanyarà en eficiència i seguretat jurídica” gràcies a la informació centralitzada i actualitzada.