L’Ajuntament de Girona ha ordenat la neteja d’un solar situat prop de la deixalleria municipal, convertit en un abocador il·legal per alguns ciutadans. L’actuació s’emmarca en un context de tensió creixent al voltant de la recollida de residus, amb queixes per la manca d’eficiència del sistema, l’incivisme i la gestió de l’empresa concessionària.
“Avui hem fet netejar aquest solar –molt proper a la deixalleria, per cert– que algunes persones havien confós amb un abocador”, ha explicat l’alcalde Lluc Salellas, que ha destacat que es tracta d’un servei “no previst” que “ens costarà molts diners”.
Davant l’increment de conductes incíviques, Salellas ha remarcat que la Policia Municipal ja ha imposat sancions i que “seguirà exercint la vigilància a aquest i d’altres llocs per evitar les accions incíviques d’aquelles persones que decideixen embrutar els espais comuns”.
Avui hem fet netejar aquest solar –molt proper a la deixalleria, per cert- que algunes persones havien confós amb un abocador.
— Alcalde de Girona (@alcaldegi) June 6, 2025
Com amb tots els serveis no previstos, això ens costarà molts diners.
La @pmgirona ja ha multat més d’una persona en aquest punt i seguirà exercint… pic.twitter.com/yBKxsunJYn
Amb tot, el batlle ha reconegut les deficiències actuals del servei i ha detallat les causes del mal funcionament: “Som conscients que el servei de recollida de residus té mancances. Hi som a sobre amb actuacions de reforç que ja hem iniciat de manera immediata i d’altres que vindran més endavant”. Segons l’alcalde, les dificultats provenen del canvi de model de contenidors aprovat el 2022, que qualifica de “pioner i complex”, de la manca de recursos econòmics, dels incompliments de l’empresa i, en darrer lloc, de l’incivisme ciutadà.
En aquest sentit, ha revelat que només en un mes s’han detectat 400 abocaments de mobles sense comunicació prèvia, una mitjana de més de 10 diaris. Per això, ha denunciat un “boicot permanent de pocs contra la majoria de gironins i gironines que tenen ganes de fer les coses bé”.
Salellas ha anunciat un pla de resposta amb diverses mesures: en primer lloc, l’autocrítica i l’obertura al diàleg; en segon lloc, l’aplicació de penalitats a l’empresa adjudicatària pel que no ha fet; en tercer lloc, l’increment de serveis al voltant dels contenidors, la millora de la recollida comercial i una reestructuració organitzativa; i finalment, la modificació del contracte per repensar el model i facilitar el compromís ciutadà. “Tenim clar que hem de fer canvis, millores i propostes. Canvis que han de ser aquest mateix 2025”, ha afirmat.
L’alcalde ha conclòs expressant la seva voluntat de veure una Girona neta i endreçada, i ha subratllat la importància de millorar els índexs de recollida selectiva tant per raons ambientals com econòmiques. “Com pitjor reciclem, més pagarem”, ha avisat, tot reafirmant el compromís del govern amb un sistema de residus més eficient i sostenible.