L’Ajuntament de Girona ha retornat més d’1,2 milions d’euros (MEUR) procedents dels fons europeus Next Generation perquè no s’han executat projectes subvencionats dins de termini. Aquesta quantitat formava part d’un paquet global de 3,16 MEUR referit a mobilitat sostenible. Entre d’altres, incloïa tirar endavant la zona de baixes emissions (ZBE), comprar busos elèctrics, construir un aparcament segur per a bicicletes, habilitar-ne un de dissuasiu per a cotxes a la zona del Mas Gri o aixecar una vorera panoràmica entre els barris de Torre Gironella i les Pedreres. Com que aquests dos últims no s’han dut a terme, i s’ha anat fora de termini, ara el consistori ha hagut de retornar els diners rebuts amb interessos de demora.
La subvenció per als diferents projectes es va concedir en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (a través del qual l’Estat va distribuir els fons europeus Next Generation). Formava part del programa d’ajudes a municipis per a la implantació de zones de baixes emissions (ZBE) i la transformació digital i sostenible del transport urbà.
L’any 2021, el consistori va sol·licitar acollir-se al programa d’ajudes. Va acabar obtenint 3.165.491,08 euros de subvenció, per tirar endavant fins a sis actuacions diferents. En concret, el llistat especificava que les ajudes servirien per tirar endavant la ZBE, construir un carril bici entre Girona i Vilablareix i un aparcament segur per a bicicletes, fer la vorera panoràmica entre els dos barris, un aparcament dissuasiu al Mas Gri, ampliar el servei de lloguer públic de bicicletes —la Girocleta— i comprar dos busos elèctrics.
Inicialment, totes les actuacions s’havien de dur a terme abans d’acabar el 2023. Per a algunes d’elles, però, l’Estat va permetre que l’Ajuntament allargués aquest termini fins al desembre de l’any passat.
Tot i que alguns projectes sí s’han dut a terme, o si més no s’han encarrilat (com ara el contracte per comprar les càmeres de la ZBE), sí que n’hi ha dos que no s’han executat dins el termini fixat. En concret, l’aparcament per a vehicles al Mas Gri i la vorera entre els dos barris.
Això ha suposat que el consistori hagi hagut de retornar els imports corresponents de les ajudes, als quals s’hi sumen interessos de demora. Segons recull el decret d’alcaldia que ordena el reintegrament —s’havia de fer abans del 20 de maig— el consistori ha pagat més d’1,2 MEUR. En concret, 1.261.911,15 euros.
Aquesta quantitat se subdivideix en 1.185.760,55 euros, que corresponen a la part de subvenció dels Next Generation que no s’ha executat, i a 76.150,60 euros que s’han hagut de pagar per interessos de demora.
El decret ordena que aquest import es resti de la partida de “reintegrament d’operacions de capital” inclosa als pressupostos municipals per a aquest 2025. El text també recull que aquesta “devolució d’ingrés” és “voluntària” i que ha d’anar a parar a les arques del Ministeri de Mobilitat, Transports i Agenda Urbana.
L'equip de govern afirma que manté el compromís amb fer els projectes inclosos al llistat i recorda que s'han executat bona part de les iniciatives, com el carril bici a Vilablareix, la compra dels busos, l'ampliació del servei de la Girocleta amb dotze estacions noves o l'aparcament segur per a bicicletes a l'estació.
El consistori argumenta que, tal com ha denunciat "en diverses ocasions", la manca de flexibilitat financera de l'Estat sotmet els ajuntaments a una "pressió cada vegada més gran" que impedeix desenvolupar els projectes al ritme que voldrien.
Fora de termini
Tot i que no s’han executat, l’Ajuntament de Girona sí que ha tramitat els dos projectes pendents que van rebre subvencions europees. De fet, aquest 15 d’abril passat el consistori va aprovar inicialment el projecte per urbanitzar l’aparcament dissuasiu al Mas Gri (situat a l’entrada sud de la ciutat). El pàrquing tindrà més de 200 places i s’estima que costarà 908.924 euros.
El projecte inclou pavimentar tot aquest espai i instal·lar-hi els serveis (drenatge, reg, enllumenat públic, punts de càrrega per a vehicles elèctrics i zones verdes). Es preveu que l’aparcament dissuasiu es connecti amb el centre de Girona a través de la línia L2 d’autobús i l’ampliació del carril bici que discorre per la carretera Barcelona.
D’altra banda, a principis de gener de l’any passat l’Ajuntament de Girona va aprovar el projecte definitiu per aixecar la vorera panoràmica entre els barris de Torre Gironella i les Pedreres. Tindrà un cost d’uns 430.000 euros (tot i que el preu final el fixarà el concurs). La vorera de connexió es construirà al marge esquerre en sentit ascendent de la Torre d’Alfons XII. Les obres també preveuen ampliar la calçada en algun revolt, a més de soterrar la xarxa d’enllumenat públic i substituir la canonada de fibrociment de la xarxa d’aigua potable.