Ecologistes rebutgen l'estació del TAV a l'aeroport de Girona i volen millores a la xarxa convencional

Naturalistes retreu que s'incentivi un increment del trànsit aeri en un context d'emergència climàtica

L’Associació de Naturalistes de Girona ha criticat la prioritat que dona el govern espanyol a la construcció de l’estació de l’AVE a l’aeroport i reclamen que es destinin més diners a la millora de la xarxa convencional i la construcció de més carrils bici. L’entitat recorda que hi ha municipis com Olot, Lloret de Mar, Banyoles o Roses que no tenen connexió ferroviària i per això consideren que cal prioritzar aquestes infraestructures abans de la connexió amb alta velocitat de l’aeroport amb la capital catalana. De fet, consideren que aquesta estació tan sols incentiva un increment del trànsit aeri a la terminal gironina, essent una de les principals fonts de contaminació del planeta.

En un comunicat, l’Associació de Naturalistes de Girona recorda que la demarcació de Gironareptes pendents a nivell de mobilitat com ara el tren-tram que ha d’unir Olot amb Girona passant per Banyoles, o l’orbital de les Gavarres que suposarà la connexió ferroviària de la zona central de la Costa Brava i la capital gironina. També apunten que cal millorar les freqüències de pas i les línies descentralitzades dels busos urbans i interurbans o aplicar una tarifació que fomenti la combinació del tren i el bus per facilitar que la gent arribi a tots els nuclis de població amb el transport públic.

Per això no creuen que la prioritat a nivell d’infraestructures a la demarcació sigui l’estació de l’AVE a l’aeroport de Girona. De fet ho veuen només com un “intent camuflat” d’incrementar l’oferta i la demanda de vols i no pas una manera de descongestionar l’aeroport Josep Tarradellas. Els naturalistes apunten que l’augment de vols i l’activitat turística són “un atemptat contra la salut ambiental” perquè suposen l’empitjorament de la qualitat de l’aire en les poblacions properes i contribuir a l’escalfament global. A més, destaquen que comporta altres conseqüències com ara la gentrificació o l’encariment del cost de la vida.

L’aposta dels naturalistes passa per promocionar i bonificar els trens de llarg recorregut (tant els d’alta velocitat com els trens nocturns) per tal de desincentivar l’arribada de turistes amb avió. Al mateix temps, caldria invertir en la millora dels trens regionals i apostar per serveis de bicicleta compartida que superin les fronteres municipals i s’integrin amb la tarifació del transport públic.