Acaba amb ''èxit'' el simulacre de risc químic al Gironès i la Selva

Han sonat totes les sirenes i el missatge d'avís s'ha rebut de forma generalitzada

El simulacre de risc químic que Protecció Civil ha dut a terme a les zones de la Tordera, l’Aran, el Bages, el Berguedà, l’Anoia, la Selva i Girona ha estat un “èxit”. Ho ha explicat Marta Cassany, directora general de Protecció Civil, que ha afirmat que les 16 sirenes han sonat correctament i que només s’han registrat dues trucades al 112.  A més, ha afegit que el missatge d’alerta simultani al telèfon mòbil que s’envia a la població de la zona afectada s’ha rebut de forma “generalitzada”. En aquest sentit, ha destacat que enguany, com a novetat, s’ha inclòs en els missatges un enllaç directe a l’enquesta de balanç que ha permès constatar els bons resultats.

Un total de 16 sirenes de risc químic han sonat de manera coordinada aquest dimarts a 11 municipis de Catalunya, activant així el primer simulacre d’emergència química del 2025. L’objectiu: posar a prova tant el sistema d’alertes acústiques com l’enviament simultani de missatges d’avís als telèfons mòbils. Segons ha informat Protecció Civil, la prova s’ha desenvolupat sense cap incidència i ha afectat una població potencial de prop de 40.000 habitants, amb la Tordera com la zona amb més afectació (18.791 persones).

Des del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT), el secretari general d’Interior, Tomàs Carrión, i la directora de Protecció Civil, Marta Cassany, han seguit en directe el desenvolupament del simulacre. Cassany ha remarcat que “ha estat un èxit” i ha destacat la bona resposta ciutadana, amb només dues trucades al 112. La responsable ha subratllat la importància de les campanyes informatives prèvies, que contribueixen a evitar alarmes innecessàries.

Per reforçar aquesta tasca, s’ha introduït com a novetat un enllaç directe a una enquesta anònima dins els missatges d’alerta, permetent recollir de manera àgil el retorn ciutadà. “És una eina que ens va molt bé per tenir aquest retorn immediat”, ha indicat Cassany.

Confinament escolar a Igualada i normalitat a Celrà

Una de les actuacions destacades s’ha viscut a Igualada, on alumnes de 2n d’ESO de l’escola Maristes han realitzat un exercici de confinament en el marc del simulacre. L’activació de l’alarma ha coincidit amb una classe d’Educació Física, i els alumnes han respost dirigint-se a l’aula. La directora del centre, Montse Pons, ha defensat la necessitat d’aquests exercicis per fomentar la calma i la coordinació. A la ciutat hi ha una sirena instal·lada des del 2024 al polígon industrial de les Comes, i aquesta era la seva segona activació per simulacre.

Un altre focus ha estat Celrà, al Gironès, on s’han activat les sirenes del polígon industrial, zona amb tres empreses químiques. El tècnic de Protecció Civil a Girona, Carles Domingo, ha confirmat que la prova s’ha desenvolupat amb normalitat també a Massanes i Fogars de la Selva. L’alcalde de Celrà, David Planas, ha recordat la necessitat d’aquestes proves en municipis propers a activitats amb potencial químic: “Són les que podrien provocar un núvol tòxic i, per tant, les que hem d’estar més alerta”.

Per la seva banda, Eduard Adrobau, director del Departament d’Interior a Girona, ha remarcat que “el risc zero no existeix” i que cal “formar i conscienciar la població” per garantir una bona resposta.

121 sirenes actives a Catalunya

Catalunya compta actualment amb 121 sirenes de risc químic operatives, després que el 2024 se n’instal·lessin set de noves. El simulacre d’aquest dimarts ha estat el primer de l’any, i se’n preveuen dos més abans de l’estiu: un a Tarragona i l’Ebre (29 de maig) i un altre a Barcelona (4 de juny). Aquestes proves busquen reforçar la capacitat de resposta de la població i les autoritats davant de possibles emergències químiques.